THE INFLUENCE OF SCIENCE, TECHNOLOGY, AND SOCIETY (STS) ON STUDENT LEARNING OUTCOMES IN THE SUBCONCEPT OF GLOBAL WARMING

Mufti Ali

Abstract


ABSTRACT

The purpose of this study is to determine the effect of science technology and society (STS) learning model on the learning outcomes of student on the sub concepts of the global warming in class VII SMP Negeri 5 Tasikmalaya.

This research was conducted in December 2017 until Juni 2018 at SMP Negeri 5 Tasikmalaya. The research method used is the "true experiment" method with the population of all classes VII SMP Negeri 5 Tasikmalaya, as many as 12 classes with the number of students 368 people. Samples were taken using cluster random sampling technique of 2 classes, namely class VII G as experimental class and VII F as control class. The instrument used is the test technique of student learning outcomes on the sub concepts global warming. This written test be in the form of multiple choice with four choices. Data analysis technique used is t test with α 0.05.

The results showed that there is influence of science technology and society (STS) learning model on student learning outcomes on the sub concepts of the global warming in class VII SMP Negeri 5 Tasikmalaya

 

Keywords : science technology and society (STS) learning model, learning    outcomes of students, and global warming.


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Amalia, Lita. et.al. (2016). “Penerapan Model Pembelajaran Sains, Teknologi, Masyarakat untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Cahaya kelas VIII 1 di SMPN 1 Darussalam Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika. 1(4). 120-126. Oktober. Aceh.

Anggraeni, Dian Yuni. (2015). “Pengungkapan Emisi Gas Rumah Kaca, Kinerja Lingkungan dan Nilai Perusahaan”. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Indonesia. 12(2). 188-209. Desember.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Creswell, John W. (2015). Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hernawan, Edi. (2016). Pengantar Statistika Parametrik untuk Penelitian Pendidikan. Tasikmalaya: LPPM Universitas Siliwangi.

Jihad, Asep dan Abdul Haris. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: PT. Multi Persindo.

Nugroho, Bayu Dwi Apri. (2016). Fenomena Iklim Global, Perubahan Iklim, dan Dampaknya di Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Pers.

Poedjiadi, Anna (2010). Sains, Teknologi, Masyarakat. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2013 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Setiadi, Wahyu Hermawan. et.al. (2014). “Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Kemampuan Berfikir Kritis pada Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 2 Denpasar”. E-Journal Program Pascasarjana. Volume 4: Singaraja.

Setiawan. et.al. (2013). “Pengaruh Model Pembelajaran Sains, Teknologi, Mayarakat terhadap Pemahaman Konsep Biologi dan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa SMA”. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Volume 3: Singaraja.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sodiq, Moch. (2013). Pemanasan Global Dampak Terhadap Kehidupan Manusia dan Usaha Penanggulangannya. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sugiyono. (2015). “Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D”. Bandung: Alfabeta.

Syarifuddin, Ahmad. (2011). “Penerapan Model Pembelajaran Cooperative: Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jurnal Ta’dib. 15(01). 114-136. Juni. Palembang.

Tim Penyusun Pusat Bahasa (Mendikbud). (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Thobroni, M. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Wati, Icha Kurnia. et.al. (2014). “The Influence of Science Technology Society (STS) Learning Model Toward Biology Learning Achievement of X Degree Students at SMA Negeri 3 Boyolali in 2012/2013 Academic Year”. Bioedukasi. 7:1. 21-25. Februari. Surakarta.

Widaningsih, Dedeh. (2010). Perencanaan Pembelajaran Matematika. Bandung: Rizqi Press.

Widodo, Ari. (2005). “Taksonomi Tujuan Pembelajaran”. Didaktis. 4(2):61-69. September. Bandung.

Yamin, Martinis. (2008). Paradigma Pendidikan Konstruktivistik. Jakarta: Gaung Persada Press.




DOI: https://doi.org/10.31980/jls.v1i1.620

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Jurnal Life Science (JLS) adalah sebuah jurnal ilmiah yang secara regular dipublikasikan oleh Jurusan Pendidikan Biologi, Institut Pendidikan Indonesia (Jl. Pahlawan No.32, Garut). JLS berlisensi di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © Institut Pendidikan Indonesia-Garut.