Hubungan Perhatian Orang Tua dengan Motivasi dan Kesiapan Belajar Siswa Kelas V SDN 2 Surabaya Kec. Limbangan Kab. Garut

Abdul Hakim, Indriyanti Karmila

Abstract


This study uses the correlational method to determine the relationship between parental attention and learning motivation and learning readiness of fifth grade students at SDN 2 Surabaya. Based on the results of the study showed that: (1) there is a relationship between parental attention and student learning motivation with a significance value for the effect of parental attention on motivation is 0.013 < 0.05 and for the tcount value is 2.681 > 2.055, (2) there is a relationship between people's attention parents with student learning readiness, this is evidenced by the significance value for the effect of parental attention on learning readiness is 0.000 < 0.05 and for the t count value is 4.684 > 2.055, (3) parental attention has an influence on learning motivation and student readiness to learn by see a percentage of 22.3% parental attention has an influence on student motivation. Meanwhile, 46.78% of parents' attention has an influence on the learning readiness of fifth grade students at SDN 2 Surabaya.

Full Text:

PDF

References


Anik Puspa Rini. (2016). Hubungan Perhatian Orang Tua dengan Motivasi Belajar Siswa kelas tinggi SD Negeri Di Kecamatan Temanggung Kota Temanggung. Skripsi. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.

Depdiknas. (2006). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003.

Djamarah Bahri Syaiful. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta:Rineka Cipta

Dwi Cahyani. (2014). Hubungan Motivasi Belajar dan Perhatian Orang Tua dengan Kesiapan Belajar siswa kelas V SDN Di Gugus II Kecamatan Galur Kulon Progo. Skripsi. Jurusan Pra Sekolah dan Sekolah Dasar, Fakultas Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta.

Pintaro Adi Saputro. (2015). Hubungan Perhatian Orangtua Terhadap Prestasi Belajar IPS dan Kecerdasan Interpersonal Siswa SD Kelas III. Skripsi. Yogyakarta: FIP UNY.

Regita Santiarini. (2020). Hubungan Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SDN Kecamatan Gunungpati Kota Semarang. Skripsi. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Edisi Revisi, Jakarta: Rineka Cipta.

Singgih Tri Nugroho. (2019). Hubungan Perhatian Orang Tua dan Motivasi dengan Hasil Belajar Ssiswa Muatan Pembelajaran IPA Kelas IV SD Gugus Larasati Kota Semarang. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.

Uno, Hamzah B. (2017). Teori motivasi dan Pengukurannya (analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.31980/caxra.v2i1.1663

DOI (PDF): https://doi.org/10.31980/caxra.v2i1.1663.g1132

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 caXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Di index oleh