Pengembangan Exercise Matematika Berbasis WEB Dengan Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME)

Ratna Widyastuti, Kunti Eliyen

Abstract


Abstract - Mathematics is one of the compulsory subjects in basic education, because mathematics has an important role both in everyday life and in the development of science and technology. In the world of education, mastery of mathematical competencies is known as mathematical literacy skills. In order to help teachers to provide understanding to students, it is necessary to apply Realistic Mathematic Education (RME), In the implementation of RME, a web-based exercise book was developed so that students could use it in learning mathematics by solving problems in real life mathematically so that students' mathematical literacy skills could be improved. The result of this research is a web-based application using waterfall method that contains exercises in mathematics according to the RME approach which can be used as a medium for learning mathematics.

 

Keywords – Mathematic, Realistic Mathematic, Exercise, Web Application

 

Abstrak - Matematika merupakan pelajaran wajib dalam jenjang pendidikan dasar. Matematika mempunyai peran penting baik dalam kehidupan sehari-hari maupun dalam pengembangan ilmu pengetahuan dan teknologi. Dalam dunia pendidikan, penguasaan kompetensi matematika dikenal dengan istilah kemampuan literasi matematika. Dalam rangka membantu pengajar untuk memberi pemahaman kepada siswa maka perlu diterapkan pembelajaran dengan mendesain soal tipe  Realistic Mathematics Education. Dalam implementasi RME dikembangkan suatu exercise yang berbasis web agar dapat digunakan siswa dalam mempelajari matematika dengan menyelesaikan masalah dalam kehidupan nyata secara matematis sehingga kemampuan literasi matematika siswa dapat ditingkatkan. Hasil dari penelitian ini adalah aplikasi berbasis web yang memuat latihan soal metematika tipe soal Realistic Mathematics yang dapat digunakan sebagai media pembelajaran matematika. Aplikasi dibangun dengan menggunakan teknologi berbasis web dengan metode penelitian pengembangan waterfall. Pengguna sistem adalah siswa dan guru sebagai admin.

 

Kata Kunci – Matematika, Realistic Mathematic Education, Exercise Book, Aplikasi Web


Full Text:

PDF

References


F. Farida, H. Hartatiana, and W. Joemsittiprasert, “The Use of Realistic Mathematics Education (RME) in Improving Mathematical Analogical Ability and Habits of Mind,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 2, pp. 175–186, 2019.

Rusman, Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2017.

Dolong Jufri, “Teknik Analisis dalam Komponen Pembelajaran,” J. Inspiratif Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 293–300, 2016.

P. Astuti, “Kemampuan Literasi Matematika dan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi,” in Journal Reseapedia, 2018, vol. 1, no. 1, pp. 263–268.

N. M. R. Wijaya and H. Bharata, “Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving,” in Magister Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 2016, no. Knpmp I, pp. 210–215.

W. Oktiningrum, Zulkardi, and Y. Hartono, “Developing PISA-like mathematics task with Indonesia natural and cultural heritage as context to assess students’ mathematical literacy,” J. Math. Educ., vol. 7, no. 1, pp. 1–8, 2016.

E. Ratnawati, “Penerapan Model Realistic Mathematics Education (Rme) Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Se-Kecamatan Bawen Kabupaten Semarang Tahun 2017,” 2018.

G. Susanti and A. Rustam, “the Effectiveness of Learning Models Realistic Mathematics Education and Problem Based Learning Toward Mathematical Reasoning Skills At Students of Junior High School,” J. Math. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 33–39, 2018.

T. Laurens, F. A. Batlolona, J. R. Batlolona, and M. Leasa, “How does realistic mathematics education (RME) improve students’ mathematics cognitive achievement?,” Eurasia J. Math. Sci. Technol. Educ., vol. 14, no. 2, pp. 569–578, 2018.

S. Oftiana and A. A. Saefudin, “Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Srandakan,” MaPan, vol. 5, no. 2, pp. 293–301, 2017.

A. Van Den, Principles and Method of Development Research. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher, 1999.

P. Pt, M. Hean, A. Khumaidi, and A. Muljadi, “Analisis dan Perancangan Aplikasi Pengajuan Cuti,” J. INOVTEK Polbeng – Seri Inform., vol. 5, no. 1, pp. 139–151, 2020.




DOI: https://doi.org/10.31980/jpetik.v8i1.1228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


    Creative Commons License