Development of Mathematics Comic Learning Media for Students of Class VII SMP/MTs Based On Culture

Yuli Fitrianingsih, Huri Suhendri, Maya Masitha Astriani

Abstract


This study aims to develop a culture-based mathematics comic learning media using research and development or R & D methods with the ASSURE model. This development research was conducted in three Junior High Schools (JHS) in one sub-district, Pasar Minggu sub-district, South Jakarta. This research has been tested to various experts, namely: two material experts with very good categories and a percentage of 86%, 72% from one linguist with a good category, 96% from one development expert with a very good category, and get a percentage 3,4 with a good category from one graphic design expert. While the results of one to one test evaluations get an average of 84% which falls into the good category, small group test with a percentage of 85% with a very good category, and a large group test using the t-test results obtained tcount > ttable. Based on the evaluation results from several experts, using learning media in the form of mathematical comics is considered feasible and can increase students' interest and learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman. M, Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2009.

Anpitasari. N. dkk, ”Pengembangan Media Pembelajaran Komik pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama," Jurnal Indonesia: Universitas Maritim Raja Ali Haji, vol 1, no. 2, pp. 10-11, 2017.

Baharuddin & Wahyuni. N, Teori Belajar dan Pembelajaran, Yogyakarta: Ar-Ruz Media Banjar Seni Gantar Gumelar, 2007.

Daryanto, Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran (Pertama), Yogyakarta: Gaya Media, 2013.

Fathurrahman. B, Pengembangan Komik Matematika Siswa SD Kelas I Pada Pokok Bahasan Penjumlahan dengan Sistem Menyimpan, Skripsi, Universitas Indraprasta, Jakarta, 2017.

Fatimah, "Matematika Asyik dengan Metode Pemodelan," Bandung: DAR! Mizan, 2009.

Hamzah. A, Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.

Kurniawan, D, Pembelajaran Terpadu: Teori, Praktik dan Penilaian, Bandung: Pustaka Cendikia Utama, 2014.

Kurniawan. F, "Periksa Data Apa sih yang Susah dari Soal UN Matematika," [Online]. Available: https://tirto.id/dk21. [Accessed 18 Juli 2019].

Kurniawati. A, Pengembangan Komik Matematika sebagai Media Pembelajaran Problem Based Solving untuk Siswa Kelas VII SMP pada Pokok Bahasan Persamaan Linear Satu Variabel, Skripsi, Universitas Negeri Malang, Malang, 2009.

Madyawati. L, Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak, Jakarta: Kencana, 2017.

Mediawadi, E, "Pembelajaran Akuntansi Keuangan Melalui Media Komik Untuk Meningkatkan Prestasi Mahasiswa". Jurnal Penelitian Pendidikan," vol 12, no. 1, pp. 68-76, 2011.

Novianti, R. D., & Syaichudin, "Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Bentuk Soal Cerita Bab Pecahan pada Siswa Kelas V SDN Ngembungebagai," Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, vol 1, no. 11, pp. 12-20, 2010.

Pribadi, B. A, Model ASSURE untuk Mendesain Pembelajaran Sukses, Jakarta: Dian Rakyat, 2011

Putra, M. A, Pengembangan Komik Sebagai Sumber Belajar pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V Sekolah Dasar (SD), Skripsi, Universitas Indraprasta, Jakarta, 2017

Ruseffendi, E.T, Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA, Bandung: Tarsito, 2006.

Sahlan. A, K, Mendididik Perspektif Psikologi, Yogyakarta: Deepublish, 2018.

Soedjadi, Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia, Bandung: Dirjen Dikti Depdiknas, 2000.

Sudjana, N., & Rivai, A, Media pengajaran, Bandung: Sinar Baru Algesindo, 2011

Trianto, Model Pembelajaran Terpadu, Jakarta: Bumi Aksara, 2013.




DOI: https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i2.567

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


    Creative Commons License