Hybrid Learning Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Era Industri 4.0

kuntum annisa imania

Abstract


Abstract - The purpose of this research is to describe the results of the analysis of hybrid learning in improving teacher professionalism in the industrial era 4.0. the research method used is descriptive analysis is a research method that aims to describe the results of the analysis clearly, in detail, systematically, and then expressed in words or sentences Viewed in terms of pedagogical competence, teachers still need a lot of training because in the field not all teachers skilled in making learning implementation plans (RPP) and less skilled in implementing learning. An important feature of hybrid learning is that it does not seek to replace lecturers, but seeks to make learning more effective.

Keywords- Hybrid Learning, Industrial Revolution 4.0, Professional Teachers.

 

Abstrak- Tujuan dari peneitian ini adalah untuk mendeskripsikan hasil analisis tentang hybrid learning dalam meningkatkan profofesionalisme guru di era industry 4.0. metode penelitian yang digunakan adalah analisis deskriptif adalah metode penelitian yang bertujuan menggambarkan hasil analisis secara jelas, rinci, sistematis, dan selanjutnya dikemukakan dengan kata-kata atau kalimat-kalimat Dilihat dari segi kompetensi pedagogik, guru masih perlu banyak pelatihan karena di lapangan tidak semua guru terampil dalam membuat rancangan pelaksanaan pembelajaran (RPP) dan kurang terampil dalam melaksanakan pembelajaran. Fitur penting dari hybrid learning adalah bahwa ia tidak berupaya untuk menggantikan dosen, namun berupaya untuk membuat pembelajaran lebih efektif.

Kata Kunci- Hybrid Learning, Revolusi Industri 4.0, Guru Profesional.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan, Bumi Aksara: Jakarta.

Bonk & Graham. (2006). The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco: Pfeiffer.

Caulfield, J. (2011). How to design and teach a hybrid course : achieving student-centered learning through blended classroom, online, and experiential activities. Stylus Pub.

Chirino-Barceló, V. (2011). Critical factors in defining the mobile learning model: An innovative process for hybrid learning at the tecnologico de Monterrey, a Mexican University. Handbook of Research on Mobility and Computing: Evolving Technologies and Ubiquitous Impacts, 19. doi:10.4018/978-1-60960-042-6.ch048

Kosasi, Raflis dan Soetjipto 1999. Profesi Keguruan Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan dan 498 Kebudayaan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Kunandar. 2007. Profesionalisme Guru. Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i2.569

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


    Creative Commons License