Penerapan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA

Martin Kahfi, Nurparida Nurparida, Erna Srirahayu

Abstract


Abstract The purpose of this study is to use interactive multimedia in learning so that teachers can learn abstract information to be more concrete. The method used was an experimental method with a population of class V SDN 2 Keresek and a sample of 21 students. The results showed an increase in learning motivation based on the test results of 0.72 with high interpretation. Furthermore, the increase in student learning outcomes is 0.33 in the medium category. The application of interactive multimedia can increase learning motivation and student learning outcomes in grade V SDN 2 Keresek learning science.

Keywords— Learning Outcomes, Learning Motivation, Interactive Multimedia.

 

Abstrak  —  Tujuan penelitian ini menggunakan multimedia interaktif dalam pembelajaran agar guru dapat mempelajari informasi yang bersifat abstrak menjadi lebih konkret. Metode yang digunakan adalah metode eksperimen dengan populasi kelas V SDN 2 Keresek dan sampel yang diambil sebanyak 21 siswa. Hasil penelitian menunjukan peningkatan peningkatan motivasi belajar berdasarkan hasil uji sebesar 0,72 dengan interpretasi tinggi. Selanjutnya peningkatan hasil belajar siswa sebesar 0,33 dengan kategori sedang. Penerapan multimedia interaktif dapat meningkatkan motivasi belajar dan hasil belajar siswa kelas V SDN 2 Keresek pembelajaran IPA.

 

Kata Kunci : Hasil Belajar, Motivasi Belajar, Multimedia Interaktif.

 


Full Text:

PDF

References


Munir, “Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan.pdf.” Alfabeta., Bandung, 2015.

L. G. Husein, S. Herayant, “Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal,” vol. 1, no. 3, p. 2015.

W. Priyanto, “Penerapan Multimedia Interaktif Berbasis Inkuiri Terbimbing Dalam Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar Sekolah Dasar. 2016. Vol. 3(2). p120-135,” vol. 3, no. 2, p. 2016.

Y. Deliany, N. Hidayat, A. Nurhayati, “Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 2019. Vol 17(2). p90-97,” vol. 17, no. 2, p. 2019.

D. Darmawan, “Teknologi Informasi dan Komunikasi.pdf.” Rosdakarya, Bandung, 2013.

B. Eka, “Konsep Dasar Multimedia.pdf.” Graha Ilmu, Yogyakarta, 2013.

A. H. Sutopo, “Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu,” p. 2012.

Riyana, “Media Pembelajaran.pdf.” CV. Wacana Prima, Bandung, 2007.

A. H. Roblyer, M.D. & Doering, “Integrating Educational Technology into Teaching . Boston: Pearson,” 2010.

Sardiman, “Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar.pdf.” Rajawali Pers, Jakarta, 2007.

W. Sanjaya, “Kurikulum dan Pembelajaran. .pdf.” Kencana, Prenada Media Group, Jakarta, 2009.

W. Winkel, “Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan.pdf.” Media Abadi, Yogyakarta, 2005.

H. . Uno, “Teori Motivasi dan Pengukurannya : Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi aksara,” 2011.

K. S. Sukoco, “Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Materi Sistem Kelistrikan Otomotif. Pendidikan Vokasi , 2013. Vol. 3 , 1 – 129,” vol. 3, p. 2013.

Y. M. C. Chan and H. Yuan, “The Changes of Nursing Students’ Assessment Skills at a Simulated Setting: A Quasi Experimental Study,” Creat. Educ., vol. 05, no. 03, pp. 134–140, 2014, doi: 10.4236/ce.2014.53021.

Sugiyono, “Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D .,” Bandung Alfa Beta., p. 2010, 2010.

D. A. Abdushukurov, “Mathematical Modeling of the Efficiency Gadolinium Based Neutron Converters,” vol. 2013, no. August, pp. 27–33, 2013.

S. Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Rineka Cip. Jakarta, 2010.

D. . Meltzer, “The Relationship between Mathematics Preparation and Conceptual Learning Grains in Physics: A Possible ‘Hidden Variable’ in Diagnostice Pretest Scores. American Journal Physics . 2002. Vol 70 (12), p1-27,” vol. 70, no. 12, p. 2002.

E. Ghofur, A. Youhanita, “Interactive Media Development to Improve Student Motivation. International Journal of Education & Curriculum Application. 2020. Vo 3(1). p1-6,” vol. 3, no. 1, p. 2020.

A. . Nugroho, “Interactive Multimedia and Mobile Application for Language Learning (Mall) Viewed From Motivation. Journal of English Language and Language Teaching . 2019. Vol 3(2). p1-10,” vol. 3, no. 2, p. 2019.

Y. . Lawe, “Motivation and Learning Achievement in Natural Science Subject of The Fifth Graders Of Elementary School: A Correlational Study. Jurnal of Educational Technology . 2017. Vol 1(1). p51-55,” vol. 1, no. 1, p. 2017, 2017.

M. Leow, F.T & Neo, “Interactive Multimedia Learning: Innovating Classroom Education in A Malaysian University . The Turkish Online Journal of Educational Technology . 2014. Vol 3(2). p99-110,” vol. 3, no. 2, p. 2014.

H. Setiawan, “Implementation of Digital Learning Using Interactive Multimedia in Excretory System with Virtual Laboratory. Research and Evaluation in Education Journal . 2015. Vol 1(2).p212-224,” vol. 1, no. 2, p. 2015.




DOI: https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.986

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


    Creative Commons License