PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS DIGITAL BOOK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN VOCABULARY SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS
Keywords:
Vocabulary, Descriptive Text, Digital Book, Flip PDF ProfessionalAbstract
Penelitian berjudul “Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Digital Book Untuk Meningkatkan Pemahaman Vocabulary Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris (Kuasi-Eksperimen Di Kelas Vii Smp Plus Anwarul Huda, Kecamatan Pasir Wangi, Garut)” dilakukan untuk mengetahui pengaruh model pengembangan multimedia interaktif pembelajaran bahasa inggris berbentuk digital book dalam meningkatkan penguasaan vocabulary pada mata pelajaran bahasa inggris bertemakan descriptive text di sekolah SMP Plus Anwarul huda Pasirwangi dengan mengambil objek siswa kelas Tujuh. Penelitian ini berbentuk design and development dengan model ADDIE, dan produk yang dikembangkan berupa E-Book dengan menggunakan beberapa software seperti Microsoft word Dari hasil penelitian dapat diketahui bahwa Produk yang dikembangkan dinilai layak oleh para validator ahli dari bidang multimedia dan juga kebahasaan dengan kesimpulan bahwa produk digital book yang dikembangkan dinilai layak untuk disebarkan kepada pengguna. Dari hasil wawancara post-produksi, diketahui bahwa pengguna menilai bahwa produk yang dikembangkan menarik dan dapat membantu mereka dalam memahami materi ajar yang membahas descriptive text. Peningkatan yang terjadi dikarenakan penggunaan digital book sebagai media pembelajaran dinilai efektif daripada penggunaan media pembelajaran yang bersifat konvensional seperti buku ataupun powerpoint
The research entitled "Development of Interactive Multimedia Based on Digital Books to Improve Students' Vocabulary Understanding in English Subjects (Quasi-Experimental in Class VII SMP Plus Anwarul Huda, Pasir Wangi District, Garut)" This study was conducted to determine the effect of the interactive multimedia development model for learning English in the form of a digital book in improving vocabulary mastery in English subjects with the theme of descriptive text at SMP Plus Anwarul Huda Pasirwangi by taking the object of the seventh-grade students. This research is in the form of design and development with the ADDIE model, and the product developed is in the form of an E-Book using software such as Microsoft Word for designing book manuscripts and Flip PDF Professional for designing digital books. From the study results, it can be seen that the developed product is considered feasible by expert validators from the multimedia and linguistic fields, with the conclusion that the developed digital book product is feasible to be distributed to users. From the results of post-production interviews, it is known that users consider the developed product interesting and can help them understand the teaching material that discusses descriptive text. The increase occurred because the use of digital books as learning media was considered effective compared to the use of conventional learning media such as books or PowerPoint
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JURNAL TEKNOLOGI PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.