EFFECTIVENESS VALUE OF THE USE OF SNAKES AND LADDERS LEARNING MEDIA ON STUDENT LEARNING OUTCOMES
DOI:
https://doi.org/10.31980/journalcss.v8i1.1439Keywords:
Students, Learning Outcomes, Learning MediaAbstract
The study's objective was to determine the value of the effectiveness of the use of snakes and ladders learning media on the learning outcomes of class VIII students at SMP IT Al-Ikhwan Karawang. This research uses a survey method. The purposive sampling methodology was utilized in the research, which employed a Non-probability sampling method. The sample used was 40 students from a total population of 100 students. The SPSS 27 application assisted in conducting the data analysis, consisting of validity and reliability tests, prerequisite analysis tests. In accordance with the outcomes of the research, the hypothesis test shows that there is an effectiveness of 67.2% between the use of snakes and ladders learning media on the learning outcomes of class VIII students at Al-Ikhwan Karawang IT Junior High School.
References
A. Rahman, S. A. Munandar, A. Fitriani, Y. Karlina, and Yumriani, “Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan,” Al Urwatul Wutsqa Kaji. Pendidik. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 1–8, 2022.
U.-U. N. 20 T. 2003, “Undang-Undang No 20 Tahun 2003,” pp. 147–173, 2003.
D. K. Ainia, “Merdeka Belajar Dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara Dan Relevansinya Bagi Pengembanagan Pendidikan Karakter,” J. Filsafat Indones., vol. 3, no. 3, pp. 95–101, 2020, doi: 10.23887/jfi.v3i3.24525.
Amilia Pramita and Rudiana Agustini, “Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Pada Materi Senyawa Hidrokarbon Kelas Xi Sma Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa,” Unesa J. Chem. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 336–344, 2016, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/journal-of-chemical-education/article/view/15787
A. Fadilah, K. R. Nurzakiyah, N. A. Kanya, S. P. Hidayat, and U. Setiawan, “Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran,” J. Student Res., vol. 1, no. 2, p. 4, 2023.
Rusman, Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Rajawali Pers/PT Raja Grafindo Persada, 2012.
A. Wati, “Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Mahaguru J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar , vol. 2, no. 1, pp. 68–73, 2021, doi: 10.33487/mgr.v2i1.1728.
R. Ricardo and R. I. Meilani, “Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 2, no. 2, p. 79, 2017, doi: 10.17509/jpm.v2i2.8108.
A. Syafi’i, T. Marfiyanto, and S. K. Rodiyah, “Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, p. 115, 2018, doi: 10.32585/jkp.v2i2.114.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta, 2019.
V. H. Kristanto, metodologi penelitian. Yogyakarta: CV BUDI UTAMA, 2018.
Ghozali, Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS 23., 8th ed. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2016.
R. Afandi, “Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar,” JINoP (Jurnal Inov. Pembelajaran), vol. 1, no. 1, p. 77, 2015, doi: 10.22219/jinop.v1i1.2450.
T. Nurrita, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA,” 2018.
A. Daniyati STAI DRKHEZ Muttaqien Purwakarta, I. Bulqis Saputri STAI DRKHEZ Muttaqien Purwakarta, S. Aqila Septiyani STAI DRKHEZ Muttaqien Purwakarta, and U. D. Setiawan STAI KHEZ Muttaqien Purwakarta, “Konsep Dasar Media Pembelajaran Ricken Wijaya STAI DR.KHEZ Muttaqien Purwakarta,” J. Student Res., vol. 1, no. 1, pp. 282–294, 2023.
I. T. M. Pratiwi and R. I. Meilani, “Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 3, no. 2, p. 33, 2018, doi: 10.17509/jpm.v3i2.11762.
M. Ariyanto, “Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble,” Profesi Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, p. 133, 2018, doi: 10.23917/ppd.v3i2.3844.
S. Sabila, K. N. N. M, S. S. Ayunda, and N. Khasanah, “Seminar Nasional PGMI 2021 Pengaplikasian Game Edukasi ( Ular Tangga ) untuk Meningkatkan Konsentrasi terhadap Minat Belajar Peserta Didik dimainkan oleh 2 orang atau lebih dengan menggunakan,” ProsidingSEMAISeminar Nas. PGMI, pp. 499–518, 2021.