ANALYSIS OF PANCASILA-BASED MORAL EDUCATION VALUES IN THE LITERACY COMIC “BAHAGIANYA SALING MEMAAFKAN”

Authors

  • Salsabila Laili Ramadhanti Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Intan Mauliana Alifia Putri Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Zudan Rosyidi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.31980/journalcss.v8i2.2191

Keywords:

Pendidikan Moral, Komik Literasi, Nilai-Nilai Pancasila

Abstract

This study aims to analyze the moral education values contained in the literacy comic “Bahagianya Saling Memaafkan”. This comic combines visual appeal with a compelling narrative to effectively deliver moral messages. The research employs a library research method and content analysis to explore moral themes in the story and illustrations. The findings reveal that the comic encapsulates moral education values, including sincerity, affection, empathy, self-control, and social harmony. These values are conveyed through a family-centered narrative that resonates with local culture and illustrations that visually reinforce moral messages. The comic is relevant to moral education in Indonesia as it reflects Pancasila values, such as humanity and social justice. Additionally, it serves as an innovative and engaging learning medium to boost youth literacy and reading interest. With its attractive format and educational content, this comic supports not only theoretical moral teaching but also facilitates readers in internalizing these values into their daily lives.

References

G. Loloagin, D. A. Rantung, dan L. Naibaho, “Implementasi Pendidikan Karakter Menurut Perspektif Thomas Lickona Ditinjau dari Peran Pendidik PAK,” Journal on Education, vol. 5, no. 3, hlm. 6012–6022, 2023.

A. Fitriyani dan M. Parhan, “National Character Building Through Ki Hajar Dewantara’s Humanistic Education In Responding To Indonesian Stereotypes,” Journal Civic and Social Studies, vol. 8, no. 1, hlm. 36–50, 2024.

D. I. Hidayat, “Analisis Media Komik Dalam Mengajarkan Anak-Anak Kelas 4-6 SD Mengenai Manfaat Urban Farming,” Tutur Rupa: Jurnal Desain Komunikasi Visual dan Media Baru, vol. 5, no. 2, hlm. 123–133, 2023.

I. A. D. Fadela, “Penggunaan Media Komik Literasi Sains Pada Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar,” Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia, Serang, 2020. [Daring]. Tersedia pada: http://repository.upi.edu/id/eprint/51593

F. Nurkholis, “Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Moral Dalam Film Dua Garis Biru Karya Gina S. Noer,” Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Madura, Madura, 2024. [Daring]. Tersedia pada: http://etheses.iainmadura.ac.id/6924/

A. S. Arimurti dan I. Baadilla, “Pesan Moral Komik Jihad Selfie Karya Nur Huda Ismail dan Bambang Wahyudi Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Sastra di SMA,” Jayapangus Press Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 6, no. 3, hlm. 552–565, 2023.

V. Lailaturohmah dan W. M. Lestari, “Pengaruh Media Komik Terhadap Literasi Baca Peserta Didik Kelas IV SDN Gunung Gangsir II Pasuruan,” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 9, no. 2, hlm. 2548–6950, 2024.

M. Sari dan Asmendri, “Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA,” NATURAL SCIENCE: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA, vol. 6, no. 1, hlm. 41–53, 2020.

H. Rahmawati, “Meminta dan Memberi Maaf dalam Islam,” RRI: Radio Republik Indonesia. Diakses: 12 April 2024. [Daring]. Tersedia pada: https://www.rri.co.id/iptek/1153792/meminta-dan-memberi-maaf-dalam-islam

R. Fitriany, H. H. Desra, dan I. Candra, “Hubungan Kematangan Emosi Dengan Forgiveness Pada Siswa SMAN 1 Lembah Gumanti,” Jurnal Psikologi Jambi, vol. 7, no. 2, hlm. 62–70, 2022.

Cenceng, “Perilaku Kelekatan Pada Anak Usia Dini (Perspektif John Bowllby),” Lentera, vol. IXX, no. 2, hlm. 141–153, 2015.

S. R. Amrozi, “PEMIKIRAN DANIEL GOLEMAN DALAM BINGKAI PEMBAHARUAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA (Kontribusi Pemikiran Daniel Goleman dalam Buku Emotional Intelligence Dalam Pembaharuan Pendidikan Islam di Indoonesia),” Al-‘adalah, vol. 22, no. 2, hlm. 105–116, 2019.

M. R. Mahmudi, “Strategi Membangun Komunikasi Haroni pada Masyarakat di Desa Cempaka Barat Kecamatan Sungkai Jaya Lampung Utara,” Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Inta Lampung, Lampung, 2022. [Daring]. Tersedia pada: https://repository.radenintan.ac.id/20949/1/bab%201%20-%20bab%202.pdf

L. Marliani dan R. D. Djadjuli, “Menakar Trilogi Kepemimpinan Ki Hajar Dewantara Di Era Globalisasi,” Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi, vol. 10, no. 2, hlm. 74–80, 2019.

L. Marinda, “Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar,” An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, vol. 13, no. 1, hlm. 116–152, 2020.

P. Sari, “Analisis terhadap kerucut pengalaman Edgar Dale dan keragaman gaya belajar untuk memilih media yang tepat dalam pembelajaran,” Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, vol. 1, no. 1, hlm. 42–57, 2019.

A. N. Wahyuningsih, “Pengembangan Media Komik Bergambar Materi Sistem Saraf untuk Pembelajaran yang Menggunakan Stratedi PQ4R,” Journal of Innovative Science Education, vol. 1, no. 1, hlm. 19–27, 2012.

R. A. Indah dan M. Fadilah, “Literature Review : Pengaruh Media Pembelajaran Literasi Visual Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA,” Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, vol. 10, no. 2, hlm. 188–198, 2024.

H. Y. Sari, “Peningkatan Kemampuan Literasi Melalui Media Komik Kartun Bersambung Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Anak Adhd (Attention Deficit Hyperactivity Disorder),” Berajah Journal: Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Diri, vol. 2, no. 4, hlm. 889–898, 2022.

A. Amir, “PEMBELAJARAN MATEMATIKA SD DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA MANIPULATIF,” Forum Paedagogik, vol. VI, no. 1, hlm. VI, Jan 2014.

Downloads

Published

12-01-2025

How to Cite

Salsabila Laili Ramadhanti, Intan Mauliana Alifia Putri, & Zudan Rosyidi. (2025). ANALYSIS OF PANCASILA-BASED MORAL EDUCATION VALUES IN THE LITERACY COMIC “BAHAGIANYA SALING MEMAAFKAN” . Journal Civics And Social Studies, 8(2), 240–250. https://doi.org/10.31980/journalcss.v8i2.2191