Etnomatematika Historical Building “Taman Mayura” dan Implementasinya dalam Pengembangan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Rini Musliana Universitas Mataram
  • Titik Hulpiana Universitas Mataram
  • Dwi Putri Universitas Mataram
  • Sephia Awinda Universitas Mataram
  • Livia Alda Rahmania Universitas Mataram
  • Iva Nurmawanti Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i2.1467

Keywords:

Etnomatematika, Etnomatematika Taman Mayura, Kemampuan Numerasi Siswa, Enomathematics, Mayura Park Ethnomathematics, Students' Numeracy Skills

Abstract

Etnomatematika sangat penting untuk memberikan pembelajaran kontekstual. Riset ini bertujuan menggali dan mendeskripsikan etnomatematika Historical Building di Taman Mayura dan mengetahui pengaruhnya terhadap kemampuan numerasi siswa sekolah dasar. Desain riset ini menggabungkan penelitian kualitatif dan kuantitatif melalui metode observasi, deep interview, dokumentasi, dan tes. Teknik analisis data menggunakan Milles dan Huberman dan uji paired sample t-test. Hasil riset menyatakan, terdapat 6 bangunan bersejarah di Taman Mayura, yakni bale kambang, kolam (telaga), bale pererenan, bale lodji, pura jagat nata, dan pura kelepug. Berbagai jenis bangun datar ditemukan pada struktur bangunan tersebut, seperti bangun datar segiempat, segitiga dan segibanyak. Berdasarkan hasil uji hipotesis, dibuktikan bahwa ada pengaruh signifikan implementasi etnomatematika Historical Building “Taman Mayura” terhadap perkembangan kemampuan numerasi siswa kelas 4 SDN 38 Cakranegara.

Ethnomathematics is essential for providing contextual learning. Therefore, this research aims to explore and describe the ethnomathematics of the Historical Building in Mayura Park and determine the influence of ethnomathematics on the numeracy ability of elementary school students. This research design combines qualitative research and quantitative research through observation methods, deep interviews, documentation, and tests. The data analysis technique was carried out based on the opinions of Milles and Huberman and the paired sample t-test. The results of the research stated that there are 6 historical buildings in Mayura Park, namely bale kambang, pond (lake), bale pererenan, bale lodji, jagat nata temple, and kelepug temple. Various types of flat buildings are found in these building structures, such as quadrilateral, triangular and polygonal flat buildings. Based on the results of the hypothesis test, it is proven that there is a significant influence of the ethnomathematics implementation of the Historical Building "Taman Mayura" on the development of numeracy skills of grade 4 students of SDN 38 Cakranegara.

References

Ajmain, Herna, & Masrura, S. I. (2020). Implementasi Pendekatan Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika. SIGMA: Suara Intelektual Gaya Matematika, 12, 45–54.

Astria, R. T., & Kusno. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Musik Tradisional. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 171-182.

Fauzi, Asri;, & Lu’luilmaknun, U. (2019). Etnomatematika Pada Permainan Dengklak Sebagai Media Pembelajaran Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 408–419.

Fauzi, Asri, Rahmatih, A. N., Sobri, M., & Widodo, A. (2020). Etnomatematika: Eksplorasi Budaya Sasak sebagai Sumber Belajar Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 5(1), 1–13.

Fitriyah, A. T., & Syafi, M. (2022). Etnomatematika Pada Bale Lumbung Sasak. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1–12.

Hidayah, L., & Pardi, H. H. (2022). Studi Etnomatematika : Konstruksi Bangun Ruang Sisi Lengkung pada Pembuatan Gerabah di Desa Banyumulek. Jurnal Tadris Matematika, 1(1), 58–79.

Nova, I. S. & Putra, A. (2022). Eksplorasi Etnomatematika pada Cerita Rakyat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 67-76.

Novitasari, D., Sridana, N., & Tyaningsih, R. Y. (2022). Eksplorasi Etnomatematika dalam Alat Musik Gendang Beleq Suku Sasak. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(1), 16–27.

PISA. (2023). PISA 2022 Results Factsheets Indonesia. The Language of Science Education, 1, 1–9.

Riadi, A., Turmudi, T., & Juandi, D. (2024). Trends of Ethnomathematics Research in Indonesia: A Bibliometric Analysis from the Scopus Database. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 401-414.

Zaki, A., Ramdhani, N., Arwadi, F., & Talib, A. (2024). Numerical Skills Analysis of Mathematics Department Students in the Kampus Mengajar Batch 7 Program. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 551-562.

Zulfa, D., Noviana, K. A., Sofiyah, H., Lya, S., & Pramesti, D. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Jajanan Tradisional Suku Sasak dalam Perspektif Geometri. Prosiding Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 437–450.

Downloads

Published

2024-07-30

How to Cite

Musliana, R., Hulpiana, T., Putri, D., Awinda, S., Rahmania, L. A., & Nurmawanti, I. (2024). Etnomatematika Historical Building “Taman Mayura” dan Implementasinya dalam Pengembangan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 199–214. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i2.1467

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.