Pengaruh model project-based learning berbantuan geogebra terhadap kemampuan spasial dan kecemasan matematika
DOI:
https://doi.org/10.31980/pme.v4i2.2875Keywords:
Project-based learning model, geogebra, spatial ability, math anxiety, mathematics anxiety, kecemasan matematika, kemampuan spasialAbstract
This study aims to determine the effect of the Geogebra-assisted Project-Based Learning model on spatial ability and mathematical anxiety. The approach used is quantitative descriptive; this study uses a true experimental design with a posttest-only control group design. The population of the study was all students of class VIII SMP Negeri 7 Tasikmalaya. With a sample of class VIII D (experimental) of 21 students and VIII C (control) of 23 students. The research instruments used were descriptive tests and questionnaires. Data analysis techniques were descriptive statistics and inferential statistics using the independent sample t-test to test spatial ability and the Mann-Whitney test to test mathematical anxiety. Based on the results of data analysis using SPSS, it can be concluded that there is an effect of the Geogebra-assisted Project Based Learning model on spatial ability, this can be seen from the average spatial ability of the experimental class is better than the average control class; there is an effect of the Geogebra-assisted Project Based Learning model on mathematical anxiety, this can be seen from the average mathematical anxiety in the experimental class is lower than the average mathematical anxiety in the control class.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model Project Based Learning berbantuan geogebra terhadap kemampuan spasial dan kecemasan matematika. Pendekatan yang digunakan adalah kuantitatif deskriptif, penelitian ini menggunakan true experimental design dengan desain penelitian posttest-only control group design. Populasi penelitian seluruh peserta didik kelas VIII SMP Negeri 7 Tasikmalaya. Dengan sampel penelitian kelas VIII D (eksperimen) sebanyak 21 siswa dan VIII C (kontrol) sebanyak 23 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan tes uraian dan angket. Teknik analisis data berupa statistika deskriptif dan statistika inferensial dengan menggunakan uji t sampel independent untuk menguji kemampuan spasial dan uji Mann Whitney untuk menguji kecemasan matematika. Berdasarkan hasil analisis data menggunakan SPSS, dapat disimpukan bahwa terdapat pengaruh model Project Based Learning berbantuan geogebra terhadap kemampuan spasial, hal ini terlihat dari rata-rata kemampuan spasial kelas ekperimen lebih baik daripada rata-rata kelas control; terdapat pengaruh model Project Based Learning berbantuan geogebra terhadap kecemasan matematika, hal ini terlihat dari rata-rata kecemasan matematika di kelas ekperimen lebih rendah daripada rata-rata kecemasan matematika di kelas kontrol.
References
Afriansyah, E. A., & Aini, G. F. (2025). GeoGebra Enhances Mathematical Conceptual Understanding in Straight-Line Equations. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 17-28. https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i1.2820
Aini, N., & Suryowati, E. (2022). Mengeksplor penalaran spasial siswa dalam menyelesaikan soal geometri berdasarkan gender. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 61-72. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.687
Andini, R. F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kecemasan MatematisSiswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 191–203.
Andrianis, R., Anwar, M., & Zulwisli, Z. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Projek Terhadap Hasil Belajar Pemrograman Web Dinamis Kelas XI Rekayasa Perangkat Lunak Di Smk Negeri 2 Padang Panjang. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 6(1), 2016–2019. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v6i1.10425
Anjarsari, E. (2019). Mengembangkan Kemampuan Spasial Siswa Melalui Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Reforma, 7(2), 55. https://doi.org/10.30736/rfma.v7i2.77
Anna. (2011). Belajar dan Pembelajaran Matematika (Geogebra). Galang Tanjung, 2504, 1–9.
Ashcraft, M. H., & Moore, A. M. (2009). Mathematics anxiety and the affective drop in performance. Journal of Psychoeducational Assessment, 27(3), 197–205. https://doi.org/10.1177/0734282908330580
Etistika, Y. W., Dwi, A. S., & Amat, N. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1, 263–278.
Hardianti, A., Yusuf, Y., & Koswara, U. (2025). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis melalui model guided discovery learning berbantuan software geogebra pada siswa sma. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 4(1), 151-174. https://doi.org/10.31980/pme.v4i1.2658
Julia, R., & Kania, N. (2024). Boosting Students’ Mathematical Self-Confidence with Guided Discovery Learning and Geogebra Assistance. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 255-268. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i2.1495
Juliana, A. (2019). Learning Obstacles Siswa SMP dalam Penyelesaian Masalah Geometri Berbasis Kemampuan Mental Rotation. Universitas Pendidikan Indonesia. repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu. 2019.
Karunia. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Geogebra pada Materi Garis Singgung Lingkaran untuk Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Purwodadi. 4(June), 2016.
Kusumawardhana, I. N., Arnyana, I. B. ., & Dantes, N. (2020). Pengembangan Instrumen Pengukuran Kemampuan Spatial Sense (KSS) dan Kemampuan Berpikir Kritis pada Materi Bangun Ruang Siswa Kelas V SD. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 10(2), 51–61.
Muslim, A. P., Darhim, D., Herman, T., & Jupri, A. (2024). A decade of project-based learning in mathematics education: a systematic literature network analysis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(3), 685-696. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i3.1996
Nurhayati, N., Zuhra, F., & Salehha, O. P. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Geogebra Untuk the Application of Geogebra-Assisted Project Based Learning Model To Improve Student. JUPITEK (Jurnal Pendidikan Matematika), 4(2), 73–78.
Octaviani, T. (2023). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematik siswa melalui model pembelajaran berbasis proyek (Project Based Learning ). Global Shadows: Africa in the Neoliberal World Order, 44(2), 8–10.
Pitriyani, P., Sundayana, R., & Maryati, I. (2024). Efektivitas Model Problem-Based Learning terhadap Kemampuan Spasial Matematis Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 347-356. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i2.2203
Pratama, B. A., & Mardiani, D. (2022). Kemampuan berpikir kritis matematis antara siswa yang mendapat model problem-based learning dan discovery learning. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 83-92. https://doi.org/10.31980/pme.v1i1.1368
Putri, F. A. P. F. A., Erita, S. E. S., & Ningsih, F. N. F. (2025). Application of Live Worksheet to Optimize Spatial Thinking Ability. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 183-196. https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i1.2540
Rahman, T., & Saputra, J. (2022). Peningkatan Kemampuan Spasial Matematis Siswa Melalui Model Penemuan Terbimbing Berbantuan Geogebra. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7(1), 50–59.
Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math Anxiety: Past Research, Promising Interventions, and a New Interpretation Framework. Educational Psychologist, 53(3), 145–164. https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1447384
Rustam, R., Bistari, B., & Novianti, M. (2024). Mathematics Teachers' Perceptions Towards Geometry Teaching Methods in Relation to Technological Transformations. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 349-360. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i2.1661
Santoso, F. G., & Ariyanti, G. (2023). Student Anxiety Level When Going to College in the Mathematics Education Study Program with Mathematics Scores. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 531-544. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v12i3.825
Saputra, P. R. (2014). Kecemasan Matematika dan Cara Menguranginya. Pythagoras, 3(2), 75–84.
Sefianti, R. (2015). Implementasi Brain-Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Spasial Dan Self-Concept Matematis Siswa Pada Pembelajaran Geometri SMP. 1–17.
Septia, T., & Wahyu, R. (2023). Literasi Digital Peserta Didik Dalam Pembelajaran Geometri Terintegrasi Geogebra. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 51-60. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i1.1222
Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67.
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung.
Wahyuni, A. (2018). Pengaruh Kemampuan Spasial Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Bangun Ruang Siswa Kelas IX SMP Negeri 5 Tarakan.
Wai, J., Lubinski, D., & Benbow, C. P. (2009). Spatial Ability for STEM Domains: Aligning Over 50 Years of Cumulative Psychological Knowledge Solidifies Its Importance. Journal of Educational Psychology, 101(4), 817–835. https://doi.org/10.1037/a0016127
Yulia, P., & Amanda Putri, F. (2024). Analisis Kemampuan Spasial Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Bangun Ruang. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 697–705. https://doi.org/10.59098/mega.v5i1.1472
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tasya Nurjanah, Diar Veni Rahayu, Yeni Heryani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.