Development of Interactive Mathematics E-Module Designed by Canva and Fliphtml5

Authors

  • Herani Tri Lestiana UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon
  • Andini Rohmah UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon
  • Ermawati Putri UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon
  • Candra Wijaya UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i1.2537

Keywords:

Canva, E-modul Matematika, FlipHTML, Mathematics e-module

Abstract

Penelitian ini bertujuan mengembangkan e-modul interaktif pada materi Transformasi Geometri di kelas IX SMP. E-modul ini dirancang menggunakan platform Canva untuk menciptakan konten visual yang menarik dan FlipHTML5 untuk menyediakan fitur interaktif. Pengembangan e-modul mengikuti model ADDIE yang mencakup tahap analisis, desain, pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Validitas e-modul dinilai oleh dua validator yang menilai aspek media, isi/materi, dan bahasa. Hasil validasi menunjukkan rata-rata skor mencapai 86.5% dengan kriteria sangat valid. Evaluasi terhadap kepraktisan atau kemudahan penggunaan e-modul menunjukkan rata-rata sebesar 86% dengan kriteria sangat praktis. Hasil validasi dan kepraktisan ini menunjukkan bahwa e-modul yang dikembangkan sudah baik dan bisa digunakan dalam pembelajaran. Tantangan yang dihadapi mencakup ketergantungan pada koneksi internet dan perluasan motivasi siswa dalam pembelajaran mandiri.

This study aims to develop an interactive mathematics e-module on the Geometry Transformation topic at the 9th grade junior high school. This e-module is designed using the Canva platform to create attractive visual content and FlipHTML5 to provide interactive features. The development of the e-module follows the ADDIE model which includes the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The validity of the e-module was assessed by two validators who assessed the media, content/material, and language aspects. The validation results showed an average score of 86.5% with very valid criteria. Evaluation of the practicality or ease of use of the e-module showed an average of 86% with very practical criteria. The results of this validation and practicality indicate that the developed e-module is good and can be used in learning. The challenges faced include dependence on internet connections and expanding student motivation in independent learning.

References

Agustyaningrum, N., & Yusnita, Y. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Struktur Aljabar Berbasis Pendekatan Deduktif Untuk Meningkatkan Hot Skill Mahasiswa Universitas Riau Kepulauan (Unrika) Batam. Jurnal Dimensi, 6(2), 184–195. https://doi.org/10.33373/dms.v6i2.1045

Aini, U. N., Utami, T. W., Khalidiyah, T., & Huriyah, L. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Video Menggunakan Aplikasi Benime dalam Meningkatkan Pemahaman pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti (PAIBP) Siswa SMP. Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 6(1), 57–65. https://doi.org/10.30762/ed.v6i1.117

Alia, P. A., Prayogo, J. S., Kriswibowo, R., & Febriana, R. W. (2024). Pengembangan Keterampilan Desain Interaktif dan Serbaguna Dalam Era Society 5.0 Dengan Menggunakan Canva. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi Ipteks, 2(3), 977–982.

Asfiya, N., Razi, P., Hidayati, & Sari, S. Y. (2024). Development of e-Module for Independent Learning of Physics Material Based on Independent Curriculum. International Journal of Information and Education Technology, 14(5), 761–769.

Fan, L., Cheng, J., Xie, S., Luo, J., Wang, Y., & Sun, Y. (2021). Are textbooks facilitators or barriers for teachers’ teaching and instructional change? An investigation of secondary mathematics teachers in Shanghai, China. ZDM – Mathematics Education, 53(6), 1313–1330. https://doi.org/10.1007/s11858-021-01306-6

Fitriana, L., Kusmayadi, T. A., & Sahara, S. (2022). Students’ Epistemological Obstacles on Geometric-algebraic Relations of Transformation Geometry. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 31(2), 54–60.

Hidayat, M., Santoso, G., Mega Lestari, N., & Muhammadiyah Jakarta, U. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Web untuk Mendukung Kemampuan Representasi Matematis untuk Meningkatkan Karakter Mandiri dan Critical Thinking. JPT: Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(3), 521–540.

Kholisah, S., Qohar, A., & Susanto, H. (2024). Pengembangan E-modul Interaktif Berbasis Android pada Materi Persamaan Garis Lurus. JIPMat: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(1), 103–115.

Langoban, M. A. (2020). What Makes Mathematics Difficult as a Subject for Most Students in Higher Education? International Journal of English and Education, 9(3), 214–220.

Mardiah, I., & Patras, Y. E. (2023). Pengembangan E-Modul Menggunakan FLIPHTML5 Berbantuan Canva pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Subtema Perubahan Lingkungan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3354–3363.

Marlissa, I., Turmudi, T., Juandi, D., & Wahyudin, W. (2024). Ethnomathematics in Papuan Indigenous Patterns. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(3), 649-660. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i3.1887

Okpatrioka. (2023). Research And Development (R & D) Penelitian yang Inovatif dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100.

Pan, X. (2020). Technology Acceptance, Technological Self-Efficacy, and Attitude toward Technology-Based Self-Directed Learning: Learning Motivation as a Mediator. Frontiers in Psychology, 11, 564294.

Pasaribu, M. (2024). Pengaruh Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Seni Tari Terhadap Motivasi dan Keterlibatan Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 8(1), 285–304. https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i1.1327

Prabawati, M. N., Santika, S., & Mulyani, E. (2024). Design of Mathematics Teaching Materials Based on Local Wisdom for Strengthening Mathematical Literacy on Social Arithmetic Material. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(4), 935-944. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i4.1868

Puspitasari, S. N., Suyono, S., & Astutiningtyas, E. L. (2021). Efektivitas Penerapan E-Modul Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas VIII Pada Materi Pola Bilangan Masa Pandemi. Journal of Mathematics Education and Learning, 1(3), 274–286.

Rahmawati, L., Suharni, S., Ambulani, N., Febrian, W. D., Widyatiningtyas, R., & Rita, R. S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Penyusunan Media. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 129–136.

Ranila, R., Yunianta, T. N. H., & Prihatnani, E. (2023). Developing Android-Based Counting Game as Learning Media to Train Students' Creative Thinking. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 599-614. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v12i3.830

Rathour, L., Obradovic, D., Tiwari, S. K., Mishra, L. N., & Mishra, V. N. (2022). Visualization method in mathematics classes. Computational Algorithms and Numerical Dimensions, 1(4), 141–146.

Rhur, K. K., Dy, R., Soeuy, V., Soe, S. K. L., & Guirguis, J. M. (2024). The Effect of Student Motivation on Interactive Learning. International Scholars Conference.

Sama, H., & Hartanto, E. (2021). Studi Deskriptif Evolusi Website Dari Html1 Sampai Html5 Dan Pengaruhnya Terhadap Perancangan Dan Pengembangan Website. CoMBInES-Conference on Management, Business, Innovation, Education and Social Sciences, 1(1), 589–596.

Sari, S. E., Susilawati, & Anwar, L. (2021). The Use of E-modules to Improve Students’ Understanding of Concepts and Independent Attitudes through Google Classroom. Proceedings of the 4th Sriwijaya University Learning and Education International Conference, 70–77. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201230.085

Sarnoto, A. Z., Hidayat, R., Hakim, L., Alhan, K., Sari, W. D., & Ika, I. (2023). Analisis Penerapan Teknologi dalam Pembelajaran dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar. Journal on Education, 6(1), 82–92. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2915

Sidiq, R., & Suhendro, P. (2021). Utilization of Interactive E-modules Information of Students’s Independent Characters in the Era of Pandemic. International Journal of Educational Research & Social Sciences, 2(6), 1651–1657.

Sugihartini, N., & Jayanta, N. L. (2017). Pengembangan E-Modul Mata Kuliah Strategi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 14(2), 221–230.

Trisna, T. A., Ikhsan, M., & Elizar, E. (2022). Abilities and Difficulties of Ninth-Grade Students in Solving Geometry Transformation Problems. Jurnal Pendidikan MIPA, 23(4), 1724–1737.

Widyatama, A., & Pratama, F. W. (2022). Pengembangan Mobile Learning PINTHIR Berbasis Android sebagai Sumber Belajar dan Sarana Mengerjakan Soal Trigonometri SMA. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 25-36. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.684

Wijayanti, N. P. A., Damayanthi, L. P. E., Sunarya, I. M. G., & Putrama, I. M. (2016). Pengembangan E-Modul Berbasis Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital Untuk Siswa Kelas X Studi Kasus Di SMK Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 184–197.

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

Lestiana, H. T., Rohmah, A., Putri, E., & Wijaya, C. (2025). Development of Interactive Mathematics E-Module Designed by Canva and Fliphtml5. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 127–140. https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i1.2537

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.