Ethno-Mathematics in Minangkabau Indigenous Society

Authors

  • Rozi Fitriza Universitas Islam Negeri Imam Bonjol
  • Hurriyah Hurriyah UIN Imam Bonjol Padang
  • Dhiya Hadaina

DOI:

https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i3.2154

Keywords:

etnomatematika, masyarakat adat, sistem mata pencarian, sistem peralatan hidup, teknologi, ethnomathematics, Indigenous peoples, livelihood systems, living equipment systems

Abstract

Minangkabau memiliki beberapa daerah desa adat yang dinamakan nagari. Studi etnomatematika pada unsur kebudayaan universal masyarakat adat diperlukan sebagai salah satu usaha pelestarian budaya sekaligus menjebatani budaya lokal dan pembelajaran matematika modern. Penelitian ini bertujuan mengkaji konsep matematis yang ada pada sistem mata pencarian, peralatan hidup dan teknologi serta penggunaannya dalam pembelajaran matematika. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain penelitian etnomatematika Alangui. Penelitian dilaksanakan di Nagari Pariangan dan Nagari Sijunjung Provinsi Sumatera Barat. Informan penelitian ini adalah pemuka adat, cadiak pandai dan pelaku budaya. Teknik pengumpulan data yaitu observasi, wawancara, dokumentasi dan catatan lapangan.  Analisis data dengan tahapan reduksi data, penyajian data dan membuat kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan pada sistem mata pencarian, peralatan hidup dan teknologi masyarakat adat Minangkabau terdapat konsep perbandingan, pengukuran dengan satuan tradisional, geometri transformasi, bangun ruang dan kalkulus serta optimasi. Aktivitas dan peralatan hidup serta teknologi dalam masyarakat adat di Minangkabau dapat digunakan sebagai konteks dalam pembelajaran matematika.

Minangkabau has several traditional village areas called Nagari. Ethnomathematics studies on universal cultural elements of indigenous peoples are needed as an effort to preserve culture as well as bridge local culture and modern mathematics learning. This research aims to examine mathematical concepts that exist in livelihood systems, living equipment, and technology and their use in mathematics learning. The research uses a qualitative approach with an Alangui ethnomathematics research design. The research was conducted in Nagari Pariangan and Nagari Sijunjung, West Sumatra Province. The informants for this research are traditional leaders, clever cadiak, and cultural actors. Data collection techniques are observation, interviews, documentation, and field notes.  Data analysis with stages of data reduction, data presentation, and conclusion. The results of the research show that in the livelihood system, living equipment, and technology of the Minangkabau indigenous people there are concepts of comparison, measurement with traditional units, transformation geometry, geometric shapes, and calculus and optimization. The activities and equipment of life and technology in indigenous communities in Minangkabau can be used as a context for learning mathematics.

References

Achor, E. E., Imoko, B. I., & Uloko, E. S. (2009). Effect of Ethnomathematics Teaching Approach on Senior Secondary Students’ Achievement and Retention in Locus. Educational Research and Reviews, 4(8), 385–390.

Alangui, W. V. (2010). Stone Walls and Water Flows: Interrogating Cultural Practice and Mathematics. Doctoral Disertation. Auckland, New Zealand: University of Auckland.

Arifi, M. F., Lesmono, A. D., & Handayani, R. D. (2021). Analisis Konsep Fisika pada Penggunaan Alat Pertanian Cangkul oleh Petani sebagai Bahan Pembelajaran Fisika. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10(3), 121–129. https://doi.org/10.19184/jpf.v10i3.25563

Arisetyawan, A., Suryadi, D., Herman, T., & Rahmat, C. (2014). Study of Ethnomathematics: A lesson from the Baduy Culture. International Journal of Education and Research, 2(10), 681–688.

Astriandini, M. G., & Kristanto, Y. D. (2021). Kajian etnomatematika pola Batik Keraton Surakarta melalui analisis simetri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 13-24. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.637

Barton, W. D. (1996). Ethnomathematics: Exploring Cultural Diversity in Mathematics. Thesis for Doctor of Philosophy in Mathematics Education. University of Auckland: Unpublished.

Basa, I. M. (2019). Pengembangan Industri Kreatif dari Iluminasi Naskah Kuno Pariangan: Studi Motif Batik Pariangan Sumatera Barat. Jurnal Manassa, 9(2), 1–10.

Bitin, M. B., Amsikan, S., & Ahzan, Z. N. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Musik Tihar dan Permainan Tradisional Biu di Desa Lakanmau Kabupaten Belu. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 8(2), 148–155. https://doi.org/10.32938/jipm.8.2.2023.148-155

D’Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and Its Place in the History and Pedagogy of Mathematics. International Journal of Mathematics Education, 5(1), 44–48.

Darmayasa, J. B., Wahyudin, W., & Mulyana, T. (2018). Ethnomathematics: The use of multiple linear regression Y =b1 X +b2 X + e in traditional house construction Saka Roras in Songan Village. Journal of Pysics: Conf. Series, 948, 1–5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/948/1/012076

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds). (2005). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Third Edition. Thousand Oaks California: SAGE Publications.

Fatimah, S. (2012). Gender dalam Komunitas Masyarakat Minangkabau: Teori, Praktek dan Ruang Lingkup Kajian. Jurnal Ilmiah Kajian Gender, 2(1), 10–24. https://doi.org/10.15548/jk.v2i1.37

Fauziah, N., & Niniwati, N. (2017). Ethno-mathematics Exploration on the Carvings of Rumah Gadang in South Solok Regency of West Sumatera. Jurnal IJRDO-Journal of Educational, 2(11), 134–148.

Fitriza, R. (2024). Ethnomathematics di Minangkabau (Eksplorasi & Penerapan dalam Pembelajaran). Jakarta: Yayasan Berkah Literasi Jaya, 1, 164.

Fitriza, R., Afriyani, D., Turmudi, M., & Juandi, D. (2017). The Exploration of Ethno-Mathematics Embedded on Traditional Architecture of Rumah Gadang Minangkabau. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 160.

Fitriza, R., Desmaniati, E., & Kudus, H. F. (2022). Kemampuan Berfikir Geometri Peserta Didik Kelas IX dalam Pembelajaran dengan Pendekatan Etnomatematika. Axiom: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 11(2), 107–115. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30821/axiom.v11i2.11422

Fitriza, R., Turmudi, M., Juandi, D., & Harisman, Y. (2019). Traditional measurement units: a study on the construction of rumah gadang of Minangkabau. Journal of Physics. Conf. Series, 1157(4), 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/4/042123

Gerdes. (1996). Ethnomathematics and Mathematics Education. International Handbook of Mathematics Education. Dordecht: Kluwer Academic Publisher.

Hartono, & Putra, M. I. R. (2022). Desain LKM elektronik bermuatan etnomatematika pada pakaian adat Dayak Iban dan bahasa Inggris. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 293-304. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i2.721

Hartoyo, A. (2013). Etnomatematika pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(1), 29–39.

Hasanuddin. (2017). Etnomatematika Melayu: Pertautan antara Matematika dan Budaya pada Masyarakat Melayu Riau. Sosial Budaya, 14(2), 136–149. http://dx.doi.org/10.24014/sb.v14i2.4429

Kaaronen, R. O., Manninen, M. A., & Eronen, J. T. (2023). Body-based Units of Measure in Cultural Evolution. Science, 380(6648), 948–954. https://doi.org/10.1126/science.adf1936

Lisnani, Zulkardi, Putri, R. I. I., & Somakim. (2020). Etnomatematika: pengenalan bangun datar melalui konteks museum negeri Sumatera Selatan Balaputera Dewa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 359-370. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.618

Mailili, W. H., Gustina, Nurmayanti, Y., & Irmawati. (2023). Ethnomathscience Identification of Traditional Weapons of Sigi Biromaru. Journal 12 Waiheru, 9(2), 180–188. https://doi.org/10.47655/12waiheru.v9i2.175

Mardia, I., & Turmudi, N. (2019). Ethnomathematics Study: Mathematical Practices Through Symbols and Gesture of Marosok Tradition in Minangkabau. International Conference On Special Education In Southeast Asia Region, 9, 69–74.

Marsigit. (2016). Pengembangan Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1–32.

Mulyani, E., & Natalliasari, I. (2020). Eksplorasi Etnomatematik Batik Sukapura. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 131–142. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.598

Muslim, S. R., & Prabawati, M. N. (2020). Studi Etnomatematika terhadap Para Pengrajin Payung Geulis Tasikmalaya Jawa Barat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 59-70. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.592

Nursanti, Y. B., Saputra, B. A., & Gibra, G. K. (2024). Systematic Literature Review: Efektivitas Penerapan Pendekatan Etnomatematika dalam pembelajaran Matematika. Jurnal Education and Development, 12(3), 107–113.

Nursyamsiah, M., Pusitasari, N., & Mardiani, D. (2024). Eksplorasi Etnomatematika pada Motif Batik Pasiran Garut ditinjau dari Aspek Matematis. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 3(1), 91-100. https://doi.org/10.31980/pme.v3i1.1562

Padang, D. S., & Lubis, M. S. (2023). Ethnomathematical Exploration of Traditional Agricultural Tools in Hutamanik Village, Sumbul Regency. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 6(2), 137–151. https://doi.org/10.24042/ijsme.v5i1.17003

Prabawati, M. N., & Muslim, S. R. (2022). Etnomatematika:Filosofi dan Konsep Matematis Kalender Sunda . Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 369–378. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.728

Puspadewi, K. R., & Putra, I. G. N. N. (2014). Etnomatematika di Balik Kerajinan Anyaman Bali. Jurnal Matematika, 4(2), 80–89.

Rachmawati, I. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Masyarakat Sidoarjo. Universitas Negeri Surabaya: Skripsi.

Rakhmawati, R. (2016). Aktivitas Matematika Berbasis Budaya pada Masyarakat Lampung. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 221–230. http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.37

Ritchie, J., Lewis, J., Nicholls, C. M., & Ormston, R. (Eds). (2003). Qualitative Research Practice: A Guide for Socisl Science Students and Researchers. London: SAGE Publications.

Salsabila, A., Johar, R., Yuhasriati, Y., Yanti, S., & Suryawati, S. (2023). The Development of Problems for Minimum Competency Assessment Based on Ethnomathematics about Farmer Activities in Aceh Besar Regency. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 14(1), 28–41. https://doi.org/10.15294/kreano.v14i1.39101

Septia, T., Nuraini, A., & Wahyu, R. (2024). Eksplorasi etnomatematika pada aktivitas masyarakat petani di kecamatan gondanglegi kabupaten malang. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 3(2), 253-262. https://doi.org/10.31980/pme.v3i2.1702

Sirate, S. F. S. (2011). Studi Kualitatif tentang Aktivitas Etnomatematika dalam Kehidupan Masyarakat Tolaki. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 14(2), 123–136. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/lp.2011v14n2a1

Soeroto, M. (2005). Pustaka Budaya dan Arsitektur: Minangkabau. Jakarta: Myrtle Publishing.

Syahriannur. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Kain Songket Minang Kabau Untuk Mengungkap Nilai Filosofi Konsep Matematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(1), 58–63. https://doi.org/10.54314/jmn.v2i1.69

Syakhrani, A. W., & Kamil, M. L. (2022). Budaya dan Kebudayaan: Tinjauan dari Berbagai Pakar, Wujud-Wujud Kebudayaan, 7 Unsur Kebudayaan yang Bersifat Universal. Cross-Border, 5(1), 782–791.

Syamsidar, B. A. (1991). Arsitektur Tradisional Daerah Sumatera Barat. Jakarta: Depdikbud, Direktorat Jendral Kebudayaan Direktorat Sejarah dan Nilai Tradisional Proyek Inventarisasi dan Pembinaan Nilai-nilai Budaya.

Tallei, T. E., David, W., & Basith, A. (2012). Indigenous Knowledge of Minangkabau Community in the Conservation of Local Plant and Genetic Diversity. Pasific Journal, 3(7), 1–5.

Turmudi. (2009). Landasan Filsafat dan Teori Pembelajaran Matematika Berparadigma Eksploratif dan Investigatif. Jakarta: Leuser Cita Pustaka.

Turmudi. (2010). Mengurangi Rasa Cemas Belajar Matematika dengan Menampilkan Matematika Eksploratif untuk Siswa Belajar. Seminar Nassional Sehari. Bandung.

Turmudi, Juandi, D., Hidayat, A. S., Puspita, E., & Ulum, A. S. (2016). Exploring Ethno-mathematics: How the Baduy of Indonesia Use Traditional Mathematics Skills in Weaving. International Journal of Control Theory and Applications, 9(23), 325–341.

Wibawa, F. S., Nurhikmayati, I., & Kania, N. (2024). Cultural Perspectives in Geometry: Designing Ethnomathematics-Inspired Educational Tools for Geometric Thinking. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(3), 453-470. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i3.2276

Zulfah, Astuti, Juliana, I., Herlinda, N., & Febriani, S. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Pertanian Tradisional Kabupaten Kampar. Journal of Education Research, 4(1), 161–170. https://doi.org/10.37985/jer.v4i1.137

Downloads

Published

2024-07-30

How to Cite

Fitriza, R., Hurriyah, H., & Hadaina, D. (2024). Ethno-Mathematics in Minangkabau Indigenous Society. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(3), 661–674. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i3.2154

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.