Profil Kemampuan Koneksi Matematika Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender

Authors

  • Fikri Apriyono IAIN Jember

DOI:

https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.392

Keywords:

Koneksi Matematis, Memecahkan Masalah, Gender, metode kualitatif, Connection Mathematics, problem solving, qualitative method

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan profil kemampuan koneksi matematika dalam memecahkan masalah matematika ditinjau gender. Pemilihan subjek laki-laki dan perempuan berdasarkan tingkat kemampuan yang setara dilihat dari tes kemampuan matematika dan nilai rapor. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dimana data yang diperoleh berupa kata-kata tertulis atau lisan dari orang-orang dan perilaku yang dapat diamati. Teknik pengumpulan datanya dilakukan dengan pemberian tes pemahaman konsep dan wawancara. Dalam penelitian ini diamati siswa laki-laki dan perempuan SMPN 4 Jember kelas VIII. Peneliti melakukan wawancara pada kedua subjek penelitian. Wawancara tersebut direkam kemudian hasilnya ditranskripkan dan dikodekan. Untuk memperoleh data yang valid, data yang diperoleh ditriangulasi. Kemudian data yang valid dianalisis untuk memperoleh kesimpulan. Hasilnya berupa kemampuan koneksi matematika siswa SMP kelas VIII pada materi aljabar dan geometri.

This study aimed to describe the profile of mathematics connection ability to solve problems in terms of gender. Selection of male and female subjects based on equal ability level viewed from math skills tests and grades. This study uses a qualitative method where data is obtained in the form of words written or spoken of the people and the behaviors that can be observed. Data collection techniques were conducted by giving the concept understanding tests and interviews. This study observed both boys and girls in class VIII of SMPN 4 Jember. The researcher conducted interviews to both the research subjects. The interview was recorded and then the result was transcribed and coded. To obtain valid data, the data obtained were triangulated. Then the valid data were analyzed to obtain valid conclusions. The result is the mathematics connection ability class VIII of junior high school students of on the algebra and geometry matter. This article illustrates preparation of your paper using MS-WORD. Papers should not be numbered.

References

Amir, Z. (2013). Perspektif Gender Dalam Pembelajaran Matematika. [online]. http://portalgaruda.org . 5 Maret2015

Beaton, Mullis, Martin, Gonzales, Kelli, Smith. (1996). Mathematics Achievement in the Middle School Years: IEA’s Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Chestnut Hill, MA: TIMSS International Study Center Boston Coolege

Davis, H. &Carr, M. (2001). Gender Differences in Arithmetic Strategy Use:A Function of Skill and Preference. [online] . http://www.idealibrary.com . 4 Januari 2015

National Council of Teacher of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Washington D.C: National Academy Press.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 SMP/MTs. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Polya, G.(1973). How to Solve It. New Jearsey: Princeton University.

Sugiman.(2008).Koneksi Matematik dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama. [online]. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/131930135/2008_Koneksi_Mat.pdf Didownload 8 Desember 2014

Sugiman, Kusumah. Y.S,& Sabandar. J. (2009). Pemecahan Masalah Matematik Dalam Matematika Realistik. [online]. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/131930135/2009a_PM_dalam_PMR.pdf Didownload 3 Maret 2015

Downloads

Published

2016-05-30

How to Cite

Apriyono, F. (2016). Profil Kemampuan Koneksi Matematika Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 159–168. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.392

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.