Factors Influencing Mathematics Learning in Students in the Alor Islands Region

Authors

  • Narita Y. Adrianingsih Universitas Tribuana Kalabahi
  • Nilam N. Sari Institut Teknologi Sepuluh Nopember
  • Lekison Padafani Universitas Tribuana Kalabahi
  • Tessy Octavia Mukhti Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i1.1974

Keywords:

Regression Analysis, Mathematics Education, Teluk Mutiara District, Learning Achievement, Prestasi Belajar, Analisis Regresi, Distrik Teluk Mutiara Alor

Abstract

Mathematics is a fundamental skill for all individuals, making it essential for every child to achieve proficiency. Several factors influence mathematics learning achievement, which can be categorized into internal and external factors. This study aims to identify the factors affecting mathematics achievement among junior high school students in the Teluk Mutiara District of Alor. The research employed a multiple linear regression analysis method. Data were collected through questionnaires completed by 7th-grade students from junior high schools in the district. The results indicated that factors such as the mother's educational background, the father's occupation, the amount of time allocated for studying mathematics, and the students' interest in learning mathematics significantly influenced their mathematics achievement.

Matematika sangat penting bagi setiap orang, oleh karena itu setiap anak harus menguasai matematika. Dalam pembelajaran matematika, terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi prestasi belajar matematika yaitu faktor internal dan faktor eksternal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor apa saja yang mempengaruhi prestasi belajar matematika pada siswa SMP di Kecamatan Teluk Mutiara Alor. Penelitian ini menggunakan metode analisis regresi linier berganda. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah dengan cara mengisi angket yang diisi oleh siswa SMP di Kecamatan Teluk Mutiara. Subjek penelitian adalah anak SMP kelas 7 di Kecamatan Teluk Mutiara Alor. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar matematika pada siswa SMP di Kecamatan Teluk Mutiara Alor adalah pendidikan ibu, pekerjaan ayah, waktu belajar matematika, dan minat belajar matematika.

References

Adrianingsih, N. Y., Budiantara, I. N., & Purnomo, J. D. T. (2021). Modeling with Mixed Kernel, Spline Truncated and Fourier Series on Human Development Index in East Java. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1115(1), 012024. https://doi.org/10.1088/1757-899x/1115/1/012024

Anatolyev, S. (2012). Inference in regression models with many regressors. Journal of Econometrics, 170(2), 368-382.

Andri, Zagir, Z., Dores, O. J. (2017). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri 04 Bati Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa 3(2).

Ahmad, R. (2019). Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas XI MA Babussalam Rungkang, Desa Merembu, Kec. Labuapi, Kab. Lombok Barat Tahun Pelajaran 2018/2019.

Alin, A. (2010). Multicollinearity. Wiley interdisciplinary reviews: computational statistics, 2(3), 370-374.

Bayanah, S. (2019). Pengaruh Suasana Kelas Terhadap Hasil Belajar Pembuatan Busana Industri di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal KELUARGA, 5(1), 160–166.

Chasania, L. U., Kartono, & Kharisudina, I. (2019). Pengaruh Oral Feedback pada Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1), 1008–1012.

Clarisa Aura Salsabila, Alfin Noor Aini, Nadia Kamila Putri, Rina Dwi Puspitasari, F. A. (2023). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Kelas 5 di SD Negeri 4 Karangbener Kabupaten Kudus. Conference of Elementary Studies, 168–176.

Daniels, L.M., Goegan, L.D. & Parker, P.C. The impact of COVID-19 triggered changes to instruction and assessment on university students’ self-reported motivation, engagement and perceptions. Soc Psychol Educ 24, 299–318 (2021). https://doi.org/10.1007/s11218-021-09612-3

de Winter, J.C.F. (2019) "Using the Student's t-test with extremely small sample sizes," Practical Assessment, Research, and Evaluation: Vol. 18, Article 10.

DOI: https://doi.org/10.7275/e4r6-dj05

Dian Rizky Utari, M. Yusuf Setia Wardana, A. T. D. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 534–540. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i1.845

El-Adl, A. & Alkharusi, H. (2020). Relationships between self-regulated learning strategies, learning motivation and mathematics achievement. Cypriot Journal of Educational Science. 15(1), 104–111. https://doi.org/10.18844/cjes.v15i1.4461

Fay, M. P., & Proschan, M. A. (2010). Wilcoxon-Mann-Whitney or t-test? On assumptions for hypothesis tests and multiple interpretations of decision rules. Statistics surveys, 4, 1.

Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: a guide for non-statisticians. International journal of endocrinology and metabolism, 10(2), 486.

Gunawan, M. S., & Fitra, D. (2021). Kesulitan siswa dalam mengerjakan soal-soal eksponen dan logaritma. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 257-268.

Hahs-Vaughn, D.L., & Lomax, R. (2020). An Introduction to Statistical Concepts (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315624358

Heriyati, H., Munasiah, M., & Nulhakim, A. L. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Metode Math Is Fun Untuk Meningkatkan Konsep Dasar Berhitung Di Sekolah Dasar Negeri Depok. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 03(1), 78–84.

Hung, M., Smith, W. A., Voss, M. W., Franklin, J. D., Gu, Y., & Bounsanga, J. (2020). Exploring Student Achievement Gaps in School Districts Across the United States. Education and Urban Society, 52(2), 175–193. https://doi.org/10.1177/0013124519833442

Jalal, N. M. (2022). Persepsi Siswa Sekolah Dasar terhadap Mata Pelajaran Matematika saat Pandemi Covid-19 Elementary School Students’ Perception of Mathematics during the Covid-19 Pandemic. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 5(1), 27–40.

Jupri, A., Drijvers, P., & Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2014). Student difficulties in solving equations from an operational and a structural perspective. International Electronic Journal of Mathematics Education, 9(1–2), 39–55. https://doi.org/10.29333/iejme/280

Khuzaimah, E. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa dalam mengerjakan soal cerita pada mata pelajaran matematika melalui metode bermain kartu soal pada siswa kelas VI …. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol 8 No 1. https://jurnal.uns.ac.id/JPD/article/view/41068

Klein, A. G., Gerhard, C., Büchner, R. D., Diestel, S., & Schermelleh-Engel, K. (2016). The detection of heteroscedasticity in regression models for psychological data. Psychological Test and Assessment Modeling, 58(4), 567.

Komorowski, M., Marshall, D.C., Salciccioli, J.D., Crutain, Y. (2016). Exploratory Data Analysis. In: Secondary Analysis of Electronic Health Records. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-43742-2_15

Lazarides, R., & Buchholz, J. (2019). Student-perceived teaching quality: How is it related to different achievement emotions in mathematics classrooms? Learning and Instruction, 61, 45–59. doi:10.1016/j.learninstruc.2019.01.001

Meilina, A., Mariana, N., & Rahmawati, I. (2023). Implementasi lkpd pmri dalam materi membilang sampai 20 untuk siswa fase a sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(1), 45-54.

Mishra, P., Pandey, C. M., Singh, U., Gupta, A., Sahu, C., & Keshri, A. (2019). Descriptive statistics and normality tests for statistical data. Annals of cardiac anaesthesia, 22(1), 67.

Montgomery, D. C., Peck, E. A., & Vining, G. G. (2021). Introduction to linear regression analysis. John Wiley & Sons.

Mukminah, Hirlan, & Sriyani. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Berhitung Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SDN 1. Jurnal Pacu Pendidikan Dasae, 1(1), 1–14.

Mustamin, S. H., dan Sulasteri, S. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Journal Matematika dan Pembelajaran. 1(1).

Mutiarahman, W., Edriati, S., & Suryani, M. (2023). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Realistic Mathematics Education pada Materi Peluang. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 159-170.

Myers, J.L., Well, A.D., & Lorch Jr, R.F. (2010). Research Design and Statistical Analysis: Third Edition (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203726631

Norhatta Mohd, Tengku Farah Pdtri Tengku Mahmood, & Mohd Nazri Ismail. (2011). Factors that influence students in mathematics achievement. International Journal of Academic Research, 3(3), 49–54.

Novianto, W. agung. (2019). Hubungan Pekerjaan dan Tingkat Pendidikan Orang Tua dengan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Gugus Kenanga Kabupaten Pekalongan.

Prastyawan, R. R., & Pulungan, K. A. (2022). Signifikansi Kebugaran Jasmani Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 18(2), 185–193. https://doi.org/10.21831/jpji.v18i2.55859

Purnomo, Y. (2017). Pengaruh Sikap Siswa pada Pelajaran Matematika dan Kemandirian Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(1), 93. https://doi.org/10.30998/jkpm.v2i1.1897

Rahmatia. (2012). Peningkatan Hasil Belajar Matematika MelaluiGallery of Learning. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika), 4, 99–109.

Rani, D. M., Qudsiyah, K., & Meifiani, N. I. (2021). Pengaruh Konsep Diri dan Sikap Matematik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 2 Pacitan Tahun Pelajaran 2020/2021. Stikip Pacitan, 1–8.

Retariandalas. (2017). Pengaruh Minat Membaca Dan Motivasi Belajar. Jurnal Formatif, 7(2), 190–197.

Risnawati, Syahwela, M., & MZ, Z. A. (2023). Students’ Mathematical Problem-Solving Ability Based on The Level of Learning Outcomes on Sequence and Series. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 145-154.

Rusgianto, H. S. (2006). Hubungan antara Sikap terhadap Matematika, Kecerdasan Emosional dalam Interaksi Sosial di Kelas dengan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 5 Yogyakarta Tahun 2006. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika 2006 Dengan Tema “Trend Penelitian Dan Pembelajaran Matematika Di Era ICT", 63–102.

Sari, D. M. (2022). Pengaruh metode mengajar guru terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran pai di smp negeri gunung kembang lama kecamatan bts ulu kabupaten musi rawas.

Sen, E. O. (2022). Middle School Students’ Engagement in Mathematics and Learning Approaches: Structural Equation Modelling. Pedagogical Research, 7(2), em0124. https://doi.org/10.29333/pr/11908

Siegler, R. S., Duncan, G. J., Davis-Kean, P. E., Duckworth, K., Claessens, A., Engel, M., Susperreguy, M. I., & Chen, M. (2012). Early Predictors of High School Mathematics Achievement. Psychological Science, 23(7), 691–697. https://doi.org/10.1177/0956797612440101

Susilawati. (2012). Pengenalan Metode Investigasi Dalam Pembelajaran Matematika Pada Konsep Pecahandi SDN 11 Peguyangan Denpasar. Udayana Mengabdi, 10(2), 99–101.

Tae Kyun, Kim. (2015). T test as a parametric statistic. Korean Journal of Anesthesiology, 68(6), 540-546. Doi: 10.4097/kjae.2015.68.6.540

Tajuddin, A. T., Sujadi, I., Slamet, I., & Hendriyanto, A. (2023). Mathematical Critical Thinking: Analysis of Middle School Students' Thinking Processes in Solving Trigonometry Problems. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(4), 703-720.

Tora, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa SMA Negeri 1 Marisa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT). Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 375. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.375-380.2022

Uyanık, G. K., & Güler, N. (2013). A study on multiple linear regression analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 234-240.

van Ginkel, J. R. (2019). Significance tests and estimates for R 2 for multiple regression in multiply imputed datasets: A cautionary note on earlier findings, and alternative solutions. Multivariate Behavioral Research, 54(4), 514-529.

Warsito, Siregar, N. C., Gumilar, A., & Rosli, R. (2023). STEM for the 21st Century: Building a Stronger Workforce for the Digital Age. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(4), 879-894.

Yasmita, D. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar matematika materi perkalian dan pembagian bilangan dengan menggunakan lembaran latihan terbimbing. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains Dan Humaniora, 4(1), 137–158.

Zhou, Z. (2013). Heteroscedasticity and autocorrelation robust structural change detection. Journal of the American Statistical Association, 108(502), 726-740.

Downloads

Published

2024-01-30

How to Cite

Adrianingsih, N. Y., Sari, N. N., Padafani, L., & Mukhti, T. O. (2024). Factors Influencing Mathematics Learning in Students in the Alor Islands Region. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 39–48. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i1.1974

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.