Motivasi Belajar Siswa Gen-Alpha dalam Pembelajaran Geometri Berbantuan Geogebra

Authors

  • Ahmad Afrideni Kurniawan Universitas Sriwijaya
  • Desi Cahyaningsih Universitas Sriwijaya
  • Maya Sari Universitas Sriwijaya
  • Mona Ramadhaniyah Universitas Sriwijaya
  • Septy Sari Yukans Universitas Sriwijaya
  • Elika Kurniadi Universitas Sriwijaya
  • Rahma Siska Utari

DOI:

https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i3.2418

Keywords:

Learning Motivation, Geometry, GeoGebra, Alpha Generation, Motivasi Belajar, Generasi Alpha, Geometri

Abstract

Teknologi digital yaitu GeoGebra dalam pembelajaran matematika dapat dijadikan media untuk memberikan visualisasi objek-objek geometri. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif yang bertujuan untuk mengukur motivasi belajar siswa generasi Alpha pada pembelajaran Geometri Transformasi dengan menggunakan GeoGebra. Subjek penelitian terdiri dari 22 siswa di sebuah sekolah menengah swasta. Data dikumpulkan melalui angket yang mengukur empat indikator motivasi belajar: (1) perhatian siswa terhadap pembelajaran, (2) relevansi materi dengan kebutuhan siswa, (3) keyakinan siswa terhadap kemampuan mereka dalam menyelesaikan tugas, dan (4) kepuasan siswa terhadap proses pembelajaran. Berdasarkan hasil angket, diperoleh kesimpulan bahwa pembelajaran Geometri berbantuan GeoGebra mampu mendorong motivasi belajar Geometri siswa Generasi Alpha hingga terkategori tinggi, yakni sebesar 78,13%.

Digital technology, such as GeoGebra, can be utilized as a medium to provide visualizations of geometric objects in mathematics learning. This study employs a descriptive quantitative approach aimed at measuring the learning motivation of Generation Alpha students in Transformation Geometry learning using GeoGebra. The research subjects consisted of 22 students from a private high school. Data were collected through a questionnaire measuring four indicators of learning motivation: (1) students' attention to the learning process, (2) the relevance of the material to students' needs, (3) students' confidence in their ability to complete tasks, and (4) students' satisfaction with the learning process. Based on the questionnaire results, it was concluded that GeoGebra-assisted Geometry learning successfully enhanced the learning motivation of Generation Alpha students to a high category, achieving a percentage of 78.13%.

References

Afhami, A. H. (2022). Aplikasi GeoGebra Classic terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Transformasi Geometri. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 449- 460.

Afhami, A. H. (2022). Aplikasi GeoGebra Classic terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Transformasi Geometri. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 449–460.

Alfaro, L., Rivera, C., Luna-Urquizo, J., Castaneda, E., Zuniga-Cueva, J., & Rivera-Chavez, M. (2021). New Trends in e-Technologies and e-Learning. 2021 IEEE World Conference on Engineering Education (EDUNINE), 1–6. https://doi.org/10.1109/EDUNINE51952.2021.9429120

Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif berbasis video untuk meningkatkan minat belajar peserta didik sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313-5327.

Barana, A. (2021). From formulas to functions through geometry: A path to understanding algebraic computations. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(4), 1485–1502. https://doi.org/10.3390/ejihpe11040106

Birgin, O., & Topuz, F. (2021). Effect of GeoGebra Software-Supported Collaborative Learning Environment on Seventh Grade Students' Geometry Achievement, Retention, and Attitudes. Journal of Educational Research, 114(5), 474-494. Link

Cesaria, A., & Herman, T. (2019). LEARNING OBSTACLE IN GEOMETRY. Journal of Engineering Science and Technology, 14(3), 1271–1280

Dewi, R. P., & Afriansyah, E. A. (2022). Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Google Classroom pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 39-52

Elyana, D., Wulandari, A. A., & Mulyani, O. B. T. (2022). Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Video. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 77-86

Farida, G., Engol, S., Tindangen, M., & Yulliono, Y. (2024). Respon Peserta Didik terhadap Penggunaan DIGITAL WORKSHEET Liveworksheets pada Materi Transformasi Geometri. Jurnal Inovasi Refleksi Profesi Guru, 1(1), 8-14

Fatmawati, R., & Yahfizham, Y. (2024). Systematic Literature Review: Pemanfaatan Aplikasi GeoGebra Pada Materi Transformasi Geometri. International Journal of Mathematics and Science Education, 1(2), 1–11.

Fitriasari, P. (2017). Pemanfaatan Software GeoGebra Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 3(1), 57–69. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v3i1.1441

Guzman, S. V. de. (2024). Elements and Beyond: Content Creation for NextGen Learners and Making Bloom’s Taxonomy in Action Using Icons. Journal of Innovative Research, 2(2), 40–52. https://doi.org/10.54536/jir.v2i2.3100

Hakim, L., Markhamah, M., & Sutama, S. (2022). Peningkatan Pemahaman Konsep Siswa Kelas V dengan Pemanfaatan Media Pembelajaran GeoGebra. AS-SABIQUN, 4(3), 564–574.

Haris, A., & Rahman, F. (2018). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Spasial Matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 7, 317–323.

Hosseini, Z., et al. (2022). Effect of GeoGebra Software-Supported Collaborative Learning Environment on Seventh Grade Students' Geometry Achievement, Retention, and Attitudes. Innovare Journal of Education, 10(3), 34-38.

Howenwarter, W., & Fuchs, H. (2020). GeoGebra: An Interactive Mathematics Software. Proceedings of the International Conference on Technology in Mathematics Teaching, 18–30.

Hutajulu, J. M., Agustiani, H., & Setiawan, A. S. (2024). Special Characteristics of Alpha Generation Children Behavior in Dentistry: A Literature Review. European Journal of Dentistry, 18(03), 743–765. https://doi.org/10.1055/s-0043-1776336

Kusuma, A. (2020). Pemanfaatan GeoGebra dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 45–58

McCrindle, M., & Fell, A. (2020). Understanding Generation Alpha. McCrindle Research.

Meryansumayeka, Zulkardi, Putri, R. I. I., & Hiltrimartin, C. (2022). Designing geometrical learning activities assisted with ICT media for supporting students’ higher order thinking skills. Journal on Mathematics Education, 13(1), 135–148. https://doi.org/10.22342/jme.v13i1.pp135-148

Muchlis, A., Komara, E. S., Kartiwi, W., Nurhayati, N., Hendriana, H., & Hidayat, W. (2018). Meningkatkan Koneksi Matematis Siswa Smp Melalui Pendekatan Open-Ended Dengan Setting Kooperatif Tipe Nht. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 81–92. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol3no1.2018pp81-92

Mustakim, M. (2020). Efektivitas pembelajaran daring menggunakan media online selama pandemi covid-19 pada mata pelajaran matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1-12

Ng, A. P., & Rosli, R. (2023). Systematic Literature Review: The Use of GeoGebra Software in Geometry Learning: Sorotan Literatur Bersistematik: Penggunaan Perisian GeoGebra dalam Pembelajaran Geometri. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 13(1), 64-78.

Pamungkas, M. D., Rahmawati, F., & Dinara, H. A. (2020). Integrating GeoGebra into Space Geometry in College. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 397(Icliqe 2019), 999–1006. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200129.123

Permatasari, R. A., & Murdiyani, N. M. (2024). Efektivitas pembelajaran discovery learning berbantu geogebra terhadap pemahaman konsep dan motivasi belajar siswa. Jurnal Pedagogi Matematika, 10(1), 1-10.

Prayoga, T., Agustika, G. N. S., & Suniasih, N. W. (2022). E-LKPD Interaktif Materi Pengenalan Bangun Datar Berbasis Etnomatematika Peserta Didik Kelas I SD. Mimbar Ilmu, 27(1), 99-108.

Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang (2019). Pemanfaatan GeoGebra dalam Pembelajaran Matematika: Eksplorasi Fitur dan Implementasi.

Sumber online diakses pada 12 Desember 2024.

Puspitasari, N., Sofyan, D., Handriani, R. T. S., & Maharani, R. P. (2023). Improving Junior High School Students' Ability to Ask Mathematical Problems through the Use of Geogebra-Based Learning Media. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(4), 937-946. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v12i4.1203

Putra, Z. H., Hermita, N., & Alim, J. A. (2021). Analisis pengetahuan matematika, didaktika, dan teknologi calon guru sekolah dasar menggunakan rasch model. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 345-356. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i3.667

Ridwan, T., Hidayat, E., & Abidin, Z. (2020). Edugames N-Ram Untuk Pembelajaran Geometri Pada Anak Usia Dini. Jurnal Teknoinfo, 14(2), 89. https://doi.org/10.33365/jti.v14i2.508

Rismawati, N., Mutmainah, D. S., Nurhayati, N., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kepercayaan Diri Siswa SMPN 4 Ngamprah Melalui Pendekaan Kontruktivisme Berbantuan Aplikasi GeoGebra Pada Materi Segi Empat Segitiga. Journal On Education, 1(3), 343-348.

Rufii, R. (2015). Developing Module on Constructivist Learning Strategies to Promote Students’ Independence and Performance. International Journal of Education, 7(1), 18. https://doi.org/10.5296/ije.v7i1.6675

Safitra, M. D., Mulyono, B., & Susanti, E. (2023). Numeration-Based Teaching Materials on Algebra Shape Materials for Blended Learning. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 375-388. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v12i2.793

Septia, T., & Wahyu, R. (2023). Literasi Digital Peserta Didik Dalam Pembelajaran Geometri Terintegrasi GeoGebra. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 51–60. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i1.1222

Sidik, Z. M., Susanto, S., Suwito, A., Setiawan, T. B., & Safrida, L. N. (2023). Kepraktisan dan Keefektifan Penggunaan DIGITAL WORKSHEET Konteks Sosial Budaya Berbantuan Workbook GeoGebra terhadap Kemampuan Numerasi Peserta Didik pada Materi Limas. Jurnal Tadris Matematika, 6(2), 231-244.

Sugiarni, R., Alghifari, E., & Ifanda, A. R. (2018). Penerapan Problem-Based Learning Berbantuan GeoGebra untuk Meningkatkan Kemampuan Spasial Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 87–98.

Suwanto, F. R., Fauzi, K. M. A., & Napitupulu, E. E. (2023). Problem Based Learning Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geometri Analitik. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 441-452. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i3.1507

Zengin, Y. (2021). Construction of proof of the Fundamental Theorem of Calculus using dynamic mathematics software in the calculus classroom. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10666-1

Ziatdinov, R., & Cilliers, J. (2021). Generation Alpha: Understanding the Next Cohort of University Students. European Journal of Contemporary Education, 10(3). https://doi.org/10.13187/ejced.2021.3.783

Downloads

Published

2024-11-30

How to Cite

Kurniawan, A. A., Cahyaningsih, D., Sari, M., Ramadhaniyah, M., Yukans, S. S., Kurniadi, E., & Utari, R. S. (2024). Motivasi Belajar Siswa Gen-Alpha dalam Pembelajaran Geometri Berbantuan Geogebra. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(3), 521–532. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i3.2418

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.