Online mathematics learning during the covid-19 pandemic using the whatsapp application

Authors

  • Pranitha Agustina SDN 4 Sudalarang

DOI:

https://doi.org/10.31980/pme.v3i1.1774

Keywords:

COVID-19, WhatsApp, descriptive qualitative, kualitatif deskriptif

Abstract

This study aims to determine how the analysis of mathematics learning during the COVID-19 pandemic is online based using the WhatsApp application. This type of research uses descriptive qualitative. The data collection method used was interview guidelines, observation sheets, and documentation in seeing how mathematics was learned during the COVID-19 pandemic. The results of this study aim to see how mathematics learning during the COVID-19 pandemic is based online using the WhatsApp application.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana analisis pembelajaran matematika pada masa pandemi COVID-19 berbasis daring menggunakan aplikasi WhatsApp. Jenis penelitian ini menggunakan Kualitatif deskriftif. Metode pengambilan data yang digunakan pedoman wawancara, lembar observasi dan dokumentasi dalam melihat bagaimana pembelajaaran matematika pada masa pandemi COVID-19. Hasil  penelitian ini bertujuan untuk melihat bagaimana pembelajaran matematika pada masa pandemi COVID-19 berbasis daring dengan menggunakan aplikasi WhatsApp.

References

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-qur'an) : Jurnal pendidikan Islam, 03(01), 123-140.

Hudojo, H. (2005). pegembangan Kurikulum dan pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.

Muhsetyo, G. (2008). Pembelajaran Matematika SD. Universitas Terbuka.

Noviyana, N. (2017). Analisis Kesulitan Memahami Konsep Matematis Ditinjau dari Kemampuan Metakognisi Siswa. [Disertasi] Universitas Tarbiyah dan Keguruan.

Pustikasaya, I. M. (2019). Grup WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran. Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu, 53-62.

Sugiarti, S., & Basuki, B. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 151-158.

Susilo, A., Rumende, M., & dkk. (2020). Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia, 7(1), 45-67.

Yanti, R. N., Melati, A. S., & Zanty, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Kemampuan Komunikasi Matematis siswa SMP pada Materi Relasi dan Fungsi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 209-219.

Published

2024-08-30

How to Cite

Agustina, P. (2024). Online mathematics learning during the covid-19 pandemic using the whatsapp application. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 3(1), 23–28. https://doi.org/10.31980/pme.v3i1.1774

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.