Mathematical Problem-Solving Ability in Solving PLSV
DOI:
https://doi.org/10.31980/pme.v3i1.1440Keywords:
Problem Solving Ability, Cognitive Style, PLSVAbstract
Mathematical problem-solving ability is a complex cognitive activity, as a process to overcome a problem encountered and to solve it requires several strategies. This research aims to describe students' mathematical problem-solving ability in solving PLSV problems and also the factors that influence it. This research is included in the type of explorative descriptive research with a qualitative approach. The instruments used were math problem-solving ability tests and interview guidelines. Checking the validity of the data is done by triangulating techniques, namely checking data from several subjects using different techniques. The indicators of math problem-solving ability in this study are identifying problems, planning problem-solving, implementing the solution plan, and evaluating the problem.
Kemampuan pemecahan masalah matematis merupakan suatu aktivitas kognitif yang kompleks, sebagai proses untuk mengatasi suatu masalah yang ditemui dan untuk menyelesaikannya diperlukan sejumlah strategi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa dalam menyelesaikan soal PLSV dan juga faktor-faktor yang mempengaruhinya. Penelitian ini termasuk ke dalam jenis penelitian deskriptif eksploratif dengan pendekatan kualitatif. Instrumen yang digunakan adalah tes kemampuan pemecahan masalah matematika dan pedoman wawancara. Pengecekan keabsahan data dilakukan dengan triangulasi teknik yakni memeriksa data dari beberapa subjek dengan menggunakan teknik yang berbeda. Adapun indikator kemampuan pemecahan masalah matematika dalam penelitian ini yaitu: mengidentifikasi masalah, merencanakan penyelesaian masalah, melaksanakan rencana penyelesaian, dan mengevaluasi masalah.
References
Azzahra, R. H., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Transformasi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1),153–162. Https://doi.org/ 10.36526/Tr.V4i1.876
Harahap, E. R., & Surya, E. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Vii Dalam Menyelesaikan Persamaan Linear Satu Variabel. In Seminar Nasional Matematika: Peran Alumni Matematika Dalam Membangun Jejaring Kerja Dan Peningkatan Kualitas Pendidikan (Pp. 286–279). Medan: Semnastika Unimed.
Kudsiyah, S. M., Novarina, E., & Lukman, H. S. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Mmatematika Kelas X Di Sma Negeri 2 Kota Sukabumi. In Seminar Nasional Pendidikan (Pp. 110–117). Sukabumi.
Padliani, Bennu, S., & Rizal, M. (2017). Profil Pemecahan Masalah Persamaan Linear Satu Variabel Siswa Climber Pada Kelas VII SMP Negeri 3 Palu. Mitra Sains, 5(4), 83–92.
Ramini, & Setyadi, D. (2021). Profil Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Adversity Quotient. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika, 14(2), 52–61.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. ALFABETA.
Yaumi, M. (2014). Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran: Disesuaikan Dengan Kurikulum 2013. Kencana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zuliya Maharani, Anna Cesaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.