Analysis of mathematical problem solving ability in solving realistic reasoning (mnr) type of mathematical problems reviewed from brain dominance
DOI:
https://doi.org/10.31980/pme.v3i3.2645Keywords:
Mathematical Problem Solving Ability, Mathematics Nalaria Realistic (MNR), Brain Dominance, High School Learners, Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika, Matematika Nalaria Realistik (MNR), Dominasi Otak, Pembelajar Sekolah Menengah AtasAbstract
Abstract
This study aims to analyze the mathematical problem solving ability of high school students in solving the type of Realistic Mathematical Education (RME) problems in terms of brain dominance. This research uses qualitative research with descriptive research methods. The subjects in the study were high school class XI students in one of the schools in Tasikmalaya Regency. The subject selection technique used purposive sampling, the data was collected by giving a brain dominance questionnaire and working on mathematical problem solving ability test questions with Realistic Mathematics Nalaria problem types. The results showed that students with left brain dominance had good mathematical problem solving ability in solving Realistic Mathematical Education (RME) problem types and students with right brain dominance had poor mathematical problem solving ability in solving Realistic Mathematical Education (RME) problem types.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik SMA dalam menyelesaikan tipe soal Matematika Nalaria Realistik (MNR) ditinjau dari dominasi otak. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan metode penelitian deskriptif. Subjek dalam penelitian adalah peserta didik kelas XI SMA di salah satu sekolah di Kabupaten Tasikmalaya. Teknik pemilihan subjek menggunakan purposive sampling, data dikumpulkan dengan pemberian angket dominasi otak dan pengerjaan soal tes kemampuan pemecahan masalah matematis dengan tipe soal Matematika Nalaria Realistik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peserta didik dengan dominasi otak kiri memiliki kemampuan pemecahan masalah matematis yang baik dalam menyelesaikan tipe soal Matematika Nalaria Realistik (MNR) dan peserta didik dengan dominasi otak kanan memiliki kemampuan pemecahan masalah matematis yang kurang baik dalam menyelesaikan tipe soal Matematika Nalaria Realistik (MNR).
References
Arofah, M. N., & Noordyana, M. A. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa pada Materi Lingkaran di Kelurahan Muarasanding. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 421–434. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.946
Bernard, M. (2015). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Penalaran Serta Disposisi Matematik Siswa Smk Dengan Pendekatan Kontekstual Melalui Game Adobe Flash Cs 4.0. Infinity Journal, 4(2), 197. https://doi.org/10.22460/infinity.v4i2.84
Chen, C., Liu, X., & Zhang, S. (2024). The Impact of Problem-Based Learning on Mathematical Problem-Solving Skills. Journal of Educational Research, 36(2), 122-130.
Chen, L., Taniguchi, Y., Shimada, A., & Yamada, M. (2024). Exploring Behavioral and Strategic Factors Affecting Secondary Students’ Learning Performance in Collaborative Problem Solving-Based STEM Lessons. SAGE Open, 14(2). https://doi.org/10.1177/21582440241251641
Damianti, D., & Afriansyah, E. A. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self-Efficacy Siswa SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 8(1), 21–30.
Hanggara, E., Suryaningrat, D., & Muslihah, N. (2022). Analysis of the Low Problem-Solving Ability in Indonesia: TIMSS and PISA Studies. Mathematics Education Journal, 19(3), 210-220.
Hanggara, Y., Aisyah, S. H., & Amelia, F. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa ditinjau dari perbedaan gender. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 189–201. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v11i2.4490
Kadir, A. (2010). Misteri Otak Kiri Manusi. Yogyakarta: DIVA Press.
Kadir, A. (2010). Left Brain and Right Brain in Mathematics Learning. Bandung: Alfabeta.
Latifah, S. S., & Luritawaty, I. P. (2020). Think Pair Share sebagai Model Pembelajaran Kooperatif untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 35–46. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.641
Mairing, D. J. pasini. (2018). Pemecahan Masalah Matematika. Bandung: Alfabeta.
Marwah, A., Khotimah, H., & Ramadhan, T. (2024). Cognitive Differences Based on Left and Right Brain Dominance in Mathematical Problem Solving. International Journal of Educational Research, 42(5), 98-107.
Marwah, N., Herawati, L., & Heryani, Y. (2024). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Menggunakan Two-Tier Diagnostic Test Ditinjau Dari Dominasi Otak. Jurnal Kongruen, 3(1), 95–101.
Minangkabau, L., S, P., Djafar, S., & Nurdin. (2024). Literature Review: Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(2), 846–858.
Muslihah, N. N., & Suryaningrat, E. F. (2021). Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 553–564. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.963
Setyowati, Y., Kurniawan, S. B., & Rintayati, P. (2021). Fenomena program Ridwan Hasan dalam pembelajaran MNR pada program “Belajar di Rumah” siswa sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(1), 36–41. https://doi.org/10.20961/ddi.v9i1.49067
Setyowati, H., Purnomo, M., & Wibowo, S. (2021). Mathematics Realistic Problem Solving in High School: A Study of Realistic Mathematics Education. Journal of Mathematics Education, 28(2), 150-160.
Shichida, M. (2013). Misteri Otak Kanan. PT. Elex Media Komputindo Kompas Gramedia.
Shichida, H. (2013). The Right Brain and the Left Brain: A Study of Cognitive Differences. Tokyo: Gakken.
Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 335–344. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1109
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif (Untuk penelitian yang bersifat: eksploratif, enterpretif, interaktif dan konstruktif). CV. Alfabeta, 1–274. http://belajarpsikologi.com/metode-penelitian-kualitatif/
Szabo, Z. K., Körtesi, P., Guncaga, J., Szabo, D., & Neag, R. (2020). Examples of problem-solving strategies in mathematics education supporting the sustainability of 21st-century skills. Sustainability (Switzerland), 12(23), 1–28. https://doi.org/10.3390/su122310113
Verschaffel, L., Schukajlow, S., Star, J., & Van Dooren, W. (2020). Word problems in mathematics education: A survey. ZDM, 52(1), 1–16.
Zahuroh, W. N., & Khotimah, R. P. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Bidang Ditinjau Dominasi Otak Kiri Mahasiswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 786. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3482
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gilang Setia, Sandy Ihsan Amarulloh sandy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.