Teacher Efforts in Developing Student Creativity through Realistic Mathematics Education in Elementary School

Authors

  • Rahmah Johar Universitas Syiah Kuala
  • Shuaibatul Aslamiah Universitas Syiah Kuala
  • M. Husin Universitas Syiah Kuala
  • Irma Yanti SDIT Nurul Ishlah

DOI:

https://doi.org/10.31980/mosharafa.v12i4.1186

Keywords:

Kreativitas, Upaya Guru, RME, Creativity, Teacher Efforts

Abstract

Penelitian ini dilakukan dengan latar belakang guru yang cenderung menggunakan soal jawaban tunggal dibandingkan dengan soal jawaban yang beragam sehingga menyebabkan rendahnya kreativitas siswa. Pendekatan yang digunakan untuk mengatasi permasalahan tersebut adalah melalui Realistic Mathematics Education (RME). Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan upaya guru dalam mengembangkan kreativitas siswa pada pembelajaran pecahan melalui RME. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah seorang guru kelas 2 sekolah dasar di Banda Aceh. Instrumen yang digunakan adalah catatan lapangan dan wawancara. Teknik analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan hasil analisis data dapat disimpulkan bahwa upaya guru dalam mengembangkan kreativitas siswa yaitu dengan menggunakan berbagai metode dan kegiatan pembelajaran, menggunakan pertanyaan terbuka, menggabungkan tugas kelompok dan individu, menggunakan pendekatan pembelajaran yang sesuai, dan bertindak sebagai fasilitator dan koordinator.

This study was driven by the recognition that teachers often rely on single solution instead of multiple solution problems, limiting student creativity. To address this, the study took a unique approach, employing Realistic Mathematics Education (RME). The goal was to describe teacher's endeavors to nurture student creativity while teaching fractions through RME. This study employed qualitative methods, including field notes and interviews. The subject was a Grade 2 teacher from one of elementary schools in Banda Aceh. Data analysis involved data reduction, presentation, and conclusion drawing. The analysis revealed that the teacher's strategies to foster student creativity include a range of teaching methods and activities, open-ended questions, group and individual assignments, an appropriate learning approach, and a role as a facilitator and coordinator.

References

Arsaythamby, V., & Zubainur, C. M. (2014). How a realistic mathematics educational approach affect students’ activities in primary schools?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159, 309-313.

Attard, C., & Holmes, K. (2020a). “It gives you that sense of hope”: An exploration of technology use to mediate student engagement with mathematics. Heliyon, 6(1), e02945.

Creswell, John W. (2014). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approach. Singapore: Sage Publication.

Djamilah, S., & Ariyanti, I. (2020). Pelatihan pembuatan soal berpikir kreatif untuk mengembangkan HOTS siswa bagi guru matematika SMP. BERDAYA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 83-90.

Faturohman, I., & Afriansyah, E. A. (2020). Peningkatan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa melalui creative problem solving. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 107-118.

Febriani, S., & Ratu, N. (2018). Profil proses berpikir kreatif matematis siswa dalam pemecahan masalah open-ended berdasarkan teori Wallas. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39-50.

Freudenthal, H. (1991). Resiviting mathematics education. Dordrecht: Kluwer.

Ismunandar, D., Gunadi, F., Taufan, M., & Mulyana, D. (2020). Creative thinking skill of students through realistic mathematics education approach. In Journal of Physics, 4(3), 1-7.

Johar, R., Zubainur, C. M., Ikhsan, M., & Zubaidah, T. (2021). Pedagogical content knowledge of teachers in teaching decimal through realistic mathematics education. Mathematics Teaching Research Journal, 13(4), 150-169.

Johar, R., Zubainur, C., Khairunnisak, C., & Zubaidah, T. 2021. Membangun Kelas yang Demokratis melalui Pendidikan Matematika Realistik. Syiah Kuala University Press: Banda Aceh.

Kattou, M., Kontoyianni, K., & Christou, C. (2009). Mathematical creativity through teachers’ perceptions. In Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 297-304). Thessaloniki, Greece: PME.

Kau, M. A. (2017). Peran guru dalam mengembangkan kreativitas anak sekolah dasar. In Proceeding Seminar dan Lokakarya Nasional Bimbingan dan Konseling 2017 (pp. 157-166).

Khalid, M., Saad, S., Hamid, S. R. A, Abdullah, M.R., Ibrahim, H., & Shahrill, M. (2020). Enhancing creativity and problem-solving skills through creative problem solving in teaching mathematics. Creativity studies, 13(2), 270–291.

Kim, K. H. (2021). Creativity crisis update: America follows Asia in pursuing test scores over learning. Roeper Review, 43(1), 74-89.

Lathiifah, I. J., Apriani, F., & Agustine, P. C. (2019). Pelatihan pembuatan bahan ajar untuk pembelajaran Matematika dengan pendekatan matematika realistik Indonesia. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15(2), 85-94.

Loc, N. P., Tong, D. H., & Chau, P. T. (2017). Identifying the concept fraction of primary school students: The investigation in Vietnam. Educational Research and Reviews, 12(8), 531-539.

Mahmudi, A. (2008). Tinjauan kreativitas dalam pembelajaran matematika. Pythagoras: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 37-49..

Marliani, N. (2015). Peningkatan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa melalaui model pembelajaran missouri mathematics project (MMP). Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1), 14-25

Miles, M. B., & Huberman. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.

Mrayyan, S. (2016). Investigating mathematics teacher’s role to improve student’s creative thinking. American Journal of Educational Research, 4(1), 82-90.

Murdiana, M., Jumri, R., & Damara, B. E. P. (2020). Pengembangan kreativitas guru dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 152-160.

Nur, I. R. D. (2016). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematis dan kemandirian belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran brain-based learning. JUDIKA (Jurnal Pendidkikan Uniska), 4(1), 26-41.

Pope, S. (2013). Technology in mathematics education. Journal of the Association of Teachers of Mathematics, 234, 6-8.

Pusfita, D., & Fitriyani, H. (2017). Penerapan model pembelajaran problems posing untuk meningkatkan kreativitas. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional.

Rafiqoh, S. (2020). Arah Kecenderungan dan Isu dalam pembelajaran matematika sesuai abad pembelajaran abad 21 untuk menghadapi revolusi industry 4.0. Jurnal MathEducation Nusantara, 3(1), 58-73.

Rahayu, N. S., Liddini, U. H., & Maarif, S. (2022). Berpikir kreatif matematis: sebuah pemetaan literature dengan analisis bibiliometri menggunakan vos viewe. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 179-190.

Saefudin, A. A. 2012. Pengembangan kemampuan berpikir kreatif siswa dalam pembelajaran matematika dengan pendekatan pendidikan matematika realistic Indonesia (PMRI). Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(1), 37-48.

Sholeh, A., & Fahrurozi, F. (2021). Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME) berbasis blended untuk meningkatkan kreativitas matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1743-1753.

Siegler, R. S., et al. (2012). Early predictors of highschool mathematics achievement. Psychological Science, 23(7),691-697.

Sowder, J. T., & Wearne, D. (2006). What do we know about eighth-grade student achievement? Mathematics Teaching in the Middle School, 11(6), 285–293.

Sun, M., Wang, M., & Wegerif, R. (2020). Effects of divergent thinking training on students’ scientific creativity: The impact of individual creative potential and domain knowledge. Thinking Skills and Creativity, 37, 100682.

Suwarno., Wahidin., & Nur, S.H. (2020). Project-based learning model assisted by worksheet: It’s effect on students’ creativity and learning outcomes. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 6(1), 113-122.

Syahara, M. U., & Astutik, E. P. (2021). Analisis berpikir kreatif siswa dalam menyelesaikan masalah SPLDV ditinjau kemampuan matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(20), 201-212.

Treffers, A. (1987). Three dimensions: A model of goal and theory of description in mathematics education- the Wiskobas Project. Reidel Publishing Company.

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2020). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa melalui pendekatan open-ended. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 43-48.

Van de Walle, J. A., Karp, K. S.,Bay-William, J. M. (2013). Elementary and middle school mathematics teaching developmentally (8th Edition). United States of America: Pearson Education

Yayuk, E., Purwanto., As’ari, A.R., & Subanji. (2020). Primary school students’ creative thinking skills in mathematics problem solving. European Journal of Educational Research, 9(3), 1281 - 1295.

Yudistira, I., & Rabbani, S. (2020). Penggunaan metode pembelajaran realistics mathematic education (RME) pada operasi hitung penjumlahan dan pengurangan bilangan siswa kelas I SD. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 3(5), 193-200.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Johar, R., Aslamiah, S., Husin, M., & Yanti, I. (2023). Teacher Efforts in Developing Student Creativity through Realistic Mathematics Education in Elementary School. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(4), 721–734. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v12i4.1186

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.