Pengembangan e-lkpd pendekatan pmri pada kemampuan pemecahan masalah peserta didik kelas vii

Authors

  • Ulfatun Jannah Kusuma Universitas PGRI Yogyakarta
  • Laela Sagita Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.31980/pme.v3i1.1522

Keywords:

E-LKPD, PMRI, Problem Solving

Abstract

Proficiency in problem-solving is a prerequisite for students. E-LKPD in the learning process is thought to enhance problem-solving skills. The PMRI approach, which is closely connected to students' lives, enhances the learning process by facilitating comprehension. The objective of this study is to create and assess the quality of an electronic learning module (E-LKPD) that utilizes the PMRI approach for teaching social arithmetic to enhance the problem-solving skills of junior high school students. The module is designed to be valid, practical, and effective. The research methods employed encompass development research. The development model employs the ADDIE framework, which consists of five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The study employed methods of observation, interview questionnaires, and documentation. This study specifically examines a group of 27 students who attend SMP Muhammadiyah 1 Yogyakarta. The study's findings demonstrate that the E-LKPD, developed using the ADDIE stage, possesses high quality, validity, practicality, and effectiveness. The PMRI-based E-LKPD was deemed valid by material experts and media experts, receiving average scores of 3.00 and 3.50, respectively. It was also found to be practical based on the average responses of students and teachers, with average scores of 3.03 and 3.80, respectively. The implementation of teacher and student learning was highly rated, with a percentage of 97% for both. Furthermore, the effectiveness of E-LKPD was confirmed through the problem-solving ability test, which yielded an average score of 78.40 and a completion rate of 78%.

Pemecahan masalah merupakan kemampuan yang harus dimiliki peserta didik. E-LKPD dalam pembelajaran dirasa mampu untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Dengan menggunakan pendekatan PMRI yang berkaitan erat dengan kehidupan peserta didik mampu mempermudah proses pemahaman dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan mengetahui kualitas E-LKPD dengan pendekatan PMRI pada materi aritmatika sosial untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika peserta didik SMP yang dapat dikatakan valid, praktis, dan efektif. Metode penelitian yang digunakan meliputi penelitian pengembangan. Model pengembangan menggunakan ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, dan Implementation). Instrumen yang digunakan dalam penelitian adalah observasi, angket wawancara, dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah 27 peserta didik SMP Muhammadiyah 1 Yogyakarta. Kualitas E-LKPD berbasis PMRI dinyatakan valid oleh ahli materi dan ahli media dengan skor rata-rata 3,00 dan 3,50 dinyatakan praktis berdasarkan rata-rata angket respon kepraktisan peserta didik dan guru dengan rata-rata 3,03 dan 3,80 serta pelaksanaan pembelajaran guru dan peserta didik yang dinyatakan sangat baik dengan persentase 97% dan 97%. Selain itu E-LKPD juga dinyatakan efektif berdasarkan hasil tes kemampuan pemecahan masalah dengan skor rata-rata 78,40 dengan persentase ketuntasan 78%.

References

Waruwu Yaredi, dkk. Teknologi Pendidikan: Transformasi Pembelajaran di Era Digital. Bandung: Intelektual Manifes Media. 2024.

Rizki, Heru Tri Novi, dkk. Kajian Filsafati Merdeka Belajar Pendidikan Matematika. Yogyakarta: Jejak Pustaka. 2021.

Sugiyono, dkk. Peta Jalan Pendidikan Indonesia. Yogyakarta: UNY Press.

Fauziah Anna, dkk. Pembelajaran PMRI Melalui Lesson Study. Bening Media Publishing. Palembang: 2020.

Siti Nabila Panjaitan, Abil Mansyur. 2023. “Pengembangan E-LKPD Berbasis Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Kemandirian Belajar Peserta Didik SMP IT Indah Medan.” Jurnal Pendidikan Matematika, (Online). Volume 7, No 2, (https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/2341).

Wardhani Sri, dkk. Modul Matematika SMP Program Bermutu. Pembelajaran Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika di SMP. Pusat pengembangan dan pemberdayaan tenaga kependidikan matematika. 2010.

Fauziah Anna, dkk. Pembelajaran PMRI Melalui Lesson Study. Bening Media Publishing. Palembang: 2020.

Dr. E. Kosasih, M. Pd. Pengembangan Bahan Ajar. PT Bumi Aksara. Jakarta: 2021.

Liesandra, Shalsabilla Octania, Nurafin. Pengembangan E-LKPD Pada Pembelajaran Matematika Materi Geometri Datar Berbasis Etnomatematika. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika ISSN 2089-8703 (Print) Volume 11, No. 3, 2022, 2498-2510 ISSN 2442-5419 (Online)

Iasha, dkk. Proses Belajar Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Yang Interaktif Dapat Memberikan Dampak Positif Bagi Peserta Didik Yakni Dapat Meningkatkan Motivasi, Rasa Percaya Diri.2018.

Published

2024-02-28

How to Cite

Kusuma, U. J., & Sagita, L. (2024). Pengembangan e-lkpd pendekatan pmri pada kemampuan pemecahan masalah peserta didik kelas vii. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 3(1), 53–60. https://doi.org/10.31980/pme.v3i1.1522

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.