Pengembangan modul digital berbasis canva dan heyzine flipbook untuk pembelajaran matematika siswa smp

Authors

  • Elya Elya Universitas Siliwangi
  • Puji Lestari Universitas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.31980/pme.v4i2.2874

Keywords:

digital module, Canva, Heyzine Flipbook, mathematics learning, student engagement, learning outcomes, modul digital, hasil belajar, pembelajaran matematika, keterlibatan siswa

Abstract

This study aims to develop a digital module based on Canva and Heyzine Flipbook as an interactive learning media in mathematics learning for grade VIII junior high school students, especially in statistical material regarding measures of centralization and data dispersion. The background of this study is the need for learning media that is interesting, easily accessible, and in accordance with the characteristics of the digital generation. The research method used is Research and Development (R&D) with the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The subjects of the study were 28 grade VIII students at SMP Islamic Leader School, Tasikmalaya. Data collection techniques include observation of student involvement, response questionnaires, posttests through digital LKPD, and interviews with students and teachers. The results of the study showed that the developed digital module was valid, practical, and effective. The average score of student involvement reached the high category (10.8), student responses were in the good category (78.07%), and the average posttest score reached 90.18, with 82% of students exceeding the KKM. This module is considered very helpful in improving student understanding, motivation, and involvement in mathematics learning. Technical challenges, such as internet access constraints and parental control, are overcome by developing offline versions and supporting alternative devices. Based on these results, digital modules based on Canva and Heyzine Flipbook are recommended as innovative learning media that are worthy of being developed for other materials.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan modul digital berbasis Canva dan Heyzine Flipbook sebagai media pembelajaran interaktif dalam pembelajaran matematika siswa kelas VIII SMP, khususnya pada materi Statistika mengenai ukuran pemusatan dan penyebaran data. Latar belakang penelitian ini berangkat dari kebutuhan akan media pembelajaran yang menarik, mudah diakses, dan sesuai dengan karakteristik generasi digital. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model 4D (Define, Design, Develop, Disseminate). Subjek penelitian adalah 28 siswa kelas VIII di SMP Islamic Leader School Tasikmalaya. Teknik pengumpulan data meliputi observasi keterlibatan siswa, angket respon, posttest melalui LKPD digital, dan wawancara dengan siswa serta guru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa modul digital yang dikembangkan tergolong valid, praktis, dan efektif. Skor rata-rata keterlibatan siswa mencapai kategori tinggi (10,8), respon siswa berada pada kategori baik (78,07%), dan nilai posttest rata-rata mencapai 90,18, dengan 82% siswa melampaui KKM. Modul ini dinilai sangat membantu dalam meningkatkan pemahaman, motivasi, dan keterlibatan siswa dalam pembelajaran matematika. Tantangan teknis seperti kendala akses internet dan kontrol orang tua disiasati dengan pengembangan versi offline dan dukungan perangkat alternatif. Berdasarkan hasil tersebut, modul digital berbasis Canva dan Heyzine Flipbook direkomendasikan sebagai media pembelajaran inovatif yang layak dikembangkan untuk materi lain.

References

Abdika, A. I., Agoestanto, A., & Mariani, S. (2025). Kemampuan penalaran matematis ditinjau pendekatan steam berbantuan virtual reality. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 4(1), 113-122. https://doi.org/10.31980/pme.v4i1.2634

Ardian, P. (2024). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Canva Berbantuan Heyzine Flipbook pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Campalagian. Universitas Sulawesi Barat.

Erawati, N. K., Purwati, N. K. R., & Saraswatı, I. D. A. P. D. (2022). Pengembangan E-Modul Logika Matematika dengan Heyzine untuk Menunjang Pembelajaran di SMK. JPM: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 71–80.

Fauzi, H., Yaniawati, R. P., & Sari, N. M. (2024). Penerapan pembelajaran computer-based learning dalam upaya meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 3(2), 225-240. https://doi.org/10.31980/pme.v3i2.1671

Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan Modul Elektronik (e-Modul) Interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180–191. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i2.15424

Inayah, R., Aswirna, P., & Asrar, A. (2022). Pengembangan e-modul berbasis etno-STEM berbantuan canva terintegrasi gordang sambilan terhadap keterampilan komunikasi peserta didik. Journal Cerdas Mahasiswa, 4(2), 189–200.

Khasanah, F., A’yun, K., Maghfiroh, L., & Wulandari, Y. O. (2025). Flipbook Matematika dengan Memanfaatkan Heyzine. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 12(2), 799–799. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v12i2.1344

Lesmana, A., & Afriansyah, E. A. (2024). Analisis minat dan keaktifan belajar siswa dalam pembelajaran matematika melalui model pembelajaran discovery learning berbantuan kahoot. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 3(1), 37-52. https://doi.org/10.31980/pme.v3i1.1775

Lestiana, H. T., Rohmah, A., Putri, E., & Wijaya, C. (2025). Development of Interactive Mathematics E-Module Designed by Canva and Fliphtml5. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 127-140. https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i1.2537

Manzil, E. F., Sukamti, S., & Thohir, M. A. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif Heyzine Flipbook Berbasis Scientific Materi Siklus Air bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 31(2), 112–126. https://doi.org/10.17977/um009v31i22022p112

Mulyadi, R., & Afriansyah, E. A. (2022). Pengaruh literasi digital terhadap kemandirian belajar matematika siswa. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 183-191.

Nasrulloh, I., Ibrahim, N., & Solihatin, E. (2024). Improving Mathematical Problem-Solving Skills through the Development of Interactive Digital Modules. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 17-28. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i1.1972

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.

Rahayu, M., Aima, Z., & Juwita, R. (2023). Validitas E-Modul Berbasis Android Menggunakan Sigil Software pada Materi Peluang. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 265-276. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i2.1342

Saputri, W. O. D., & Sarumaha, Y. A. (2025). Chatgpt: apakah memengaruhi pemahaman konsep siswa?. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 4(1), 37-48. https://doi.org/10.31980/pme.v4i1.2680

Satriani, E., & Pryanti, D. (2024). Pelatihan Desain E-Modul Berbasis Aplikasi Heyzine Flipbook bagi Guru SMK YAPIM Pekanbaru. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 5(2), 229–236. https://doi.org/10.33394/jpu.v5i2.10450

Setyandaru, T. A., Wahyuni, S., & Putra, P. D. A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Multirepresentasi pada Pembelajaran Fisika di SMA/MA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(3), 218–224. https://doi.org/doi.org/10.19184/jpf.v6i3.5313

Setyo, A. A., Trisnawati, N. F., Musaad, F., Andini, R., Phricilia, R., & Pratiwi, P. D. R. (2024). Development of an Interactive Flipbook Oriented Towards TPACK and the Philosophy of KH. Ahmad Dahlan. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(3), 563-574. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i3.1971

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Minneapolis: Central for Innovation on Teaching the Handicaped.

Trisnawati, N. F., Sundari, S., & Musa'ad, F. (2024). Development of Digital Interactive Modules Based on Al Islam and Muhammadiyah in Basic Mathematics Courses. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(4), 1067-1082.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Elya, E., & Lestari, P. (2025). Pengembangan modul digital berbasis canva dan heyzine flipbook untuk pembelajaran matematika siswa smp. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 4(2), 331–344. https://doi.org/10.31980/pme.v4i2.2874

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.