Students' Errors in Solving Mathematical Statistics Problems Based on Sensing and Intuiting Personality Types

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i2.2606

Keywords:

Student Error Analysis, Problem Solving, Mathematical Statistics, Intuiting Personality Type, Sensing Personality Type, Analisis Kesalahan Mahasiswa, Menyelesaikan Masalah, Statistika Matematika, Tipe Kepribadian Intuiting, Tipe Kepribadian Sensing

Abstract

Kesalahan mahasiswa dalam menyelesaikan soal statistika matematika menjadi salah satu indikator rendahnya pemahaman konsep statistik di perguruan tinggi. Penelitian ini difokuskan pada analisis pola kesalahan yang dilakukan oleh mahasiswa saat mengerjakan soal statistika matematika, dengan mempertimbangkan tipe kepribadian sensing dan intuiting. Dalam studi kasus ini, sebanyak 36 siswa dengan tipe kepribadian sensing dan intuiting turut serta sebagai partisipan. Instrumen penelitian mencakup tes kepribadian MBTI (Myers-Briggs Type Indicator), tes kemampuan statistika, pedoman wawancara semi-terstruktur, dan lembar observasi. Data dianalisis melalui kondensasi data, penyajian data, dan penarikan Kesimpulan secara interaktif. Temuan penelitian mengungkapkan bahwa mahasiswa dengan tipe kepribadian sensing lebih sering melakukan kesalahan pada tahap transformasi dan encoding, sedangkan tipe intuiting lebih sering salah dalam keterampilan proses dan encoding. Temuan ini mengindikasikan bahwa tipe sensing kesulitan mengubah informasi verbal menjadi model matematika, sementara intuiting kurang sistematis dalam penyelesaian dan penyajian jawaban. Dengan demikian, pola kesalahan mahasiswa dalam mengerjakan soal statistika matematika dipengaruhi oleh tipe kepribadian mereka.

Student errors in solving mathematical statistics problems are one indicator of the low level of conceptual understanding of statistics in higher education. This study focuses on analysing the patterns of errors made by students when working on mathematical statistics problems, taking into account their sensing and intuitive personality types. In this case study, as many as 36 students with sensing and intuiting personality types participated as participants. The research instruments included the MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) personality test, a statistics ability test, semi-structured interview guidelines, and observation sheets. The data were analysed through data condensation, data display, and interactive conclusion drawing. The findings of the study revealed that students with sensing personality types are more likely to make mistakes at the transformation and encoding stages, while intuiting types more frequently made errors in process skills and encoding. These findings suggest that sensing types struggle to convert verbal information into mathematical models, while intuiting types are less systematic in their problem-solving procedures and in presenting final answers. Thus, the pattern of students' mistakes in doing mathematical statistics problems is influenced by their personality type.

Author Biographies

Syarifa Anggraini, Institut Agama Islam Negeri Kerinci

Department of Mathematics Education

Eline Yanty Putri Nasution, Institut Agama Islam Negeri Kerinci

Department of Mathematics Education

References

Afnenda, A. B., Sukoriyanto, S., & Parta, I. N. (2023). Miskonsepsi Mahasiswa dalam Menyelesaikan Masalah Standar Deviasi Ditinjau dari Tipe Kepribadian Influence. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1469–1481. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2190

Ali, F. A., & Murni, V. (2022). Analisis Kesulitan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Masalah Distribusi Frekuensi Pada Mata Kuliah Statistika Ditinjau Dari Kemampuan Koneksi Matematis. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(3), 1197–1212. https://doi.org/10.22460/jpmi

Amdar, F. F., Putra, J. E. S., Khaerah, A., & Irmayanti. (2023). Kesulitan Mahasiswa dalam Memecahkan Masalah Statistika Dasar. Jurnal Pendidikan Dewantara, 1(2), 75–80. https://jurnal.yagasi.or.id/index.php/http://dx.doi.org/10./dewantara.v1i2.75-80

Andrianingsih, V., Sahrul, S., Asmoro, E. I., & Samsudin, S. (2024). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Statistik pada Prodi Teknik Informasi di Universitas X Nusa Tenggara Barat. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(4), 6. https://doi.org/10.47134/ppm.v1i4.852

Angriani, A. D., A.S, K. N., Amrillah, N. A., Alpiyanti, Imansyah, M. R. T., & Maulana, M. I. (2024). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Literasi Matematika PISA berdasarkan Self-efficacy. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika. 36, 517–526.

Arlinanda, L. P. H., Nazhrah, A. K., Putri, A. T. T., Jannah, M. N., Charistyeva, C., Muharani, H. A. Z., Putri, A., Atarila, & Simamora, F. T. (2025). Hasil Ketepatan dalam Relevansi Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Jurnal Mediasi, 4(2), 137–145.

Arnandi, F., Yusmin, E., Ahmad, D., Rif’at, M., & Siregar, N. (2023). Identifikasi Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal TIMSS Konten Geometri. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 371-384. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i3.1502

Dewi, S. P., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Berdasarkan Prosedur Kesalahan Newman. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 632–642. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.508

Faradilla, H., & Nasution, E. Y. P. (2024). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Teori Newman dalam Menyelesaikan Masalah Persamaan Garis Lurus Berdasarkan Tipe Kepribadian Judging dan Perceiving. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(3), 571–590. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i3.1930

Feronika, J., Yulianti, N., Inayah, S., Lutfi, A., Khatimah Rusyid, H., & Mukhibin, A. (2023). Analisis kesalahan mahasiswa dalam menyelesaikan soal pada materi statistika berdasarkan teori newman. Journal on Mathematics Education Research, 4(2), 13–24. http://dx.doi.org/10.17509/xxxx.xxx

Haerudin, & Nur, I. R. D. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pada Mata Kuliah Statistika Inferensial. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 1(3), 208–215. https://doi.org/10.46306/lb.v1i3.35

Hapsoh, H., & Sofyan, D. (2022). Kemampuan komunikasi matematis dan self-confidence siswa pada materi sistem persamaan linear tiga variabel di desa sukaresmi. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 139-148. https://doi.org/10.31980/pme.v1i2.1384

Istifadah, Z., Nuryadi, & Saadah, F. N. (2024). Tingkat Kecemasan Mahasiswa Dalam Belajar Teori Statistika Inferensial. Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 67–76. http://ojs.uho.ac.id/index.php/jpm

Juliana, A. Z., Salsabila, A. F., & Raharjo, S. (2025). Menyelesaikan Soal Matematika SMA. 6(1), 988–995.

Kemendikbudristek. (2021). Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran, 130.

Khotimah, K., Hadi, T. S., & Lestari, I. (2024). Application of The Rasch Model in Research Publications: A Bibliometric Analysis. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 229-240. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i2.1466

Maysani, R., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Dalam Mata Kuliah Statistika Deskriptif, 4(3), 32–49.

Megawati, R., Leksono, I. P., & Harwanto. (2021). Implementasi pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap belajar matematika ditinjau dari tipe kepribadian siswa SMP. Jurnal Education And …, 9(1), 19–25.

Muhajirin, Risnita, & Asrulla. (2024). Pendekatan Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Tahapan Penelitian. Journal Genta Mulia, 15(1), 82–92.

Mukhlis, M. A., Listyorini, T., & Nurkamid, M. (2021). Aplikasi Tes Jenis Kepribadian Berbasis Android menggunakan Metode MBTI dan DISC. Journal of Innovation Information Technology and Application (JINITA), 3(2), 94–102. https://doi.org/10.35970/jinita.v3i2.482

Muliasari, D., & Efendi, T. F. (2023). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Adaptif Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Di Institut Teknologi Bisnis Aas Indonesia. Edunomika, 07(02), 1–10.

Nainggolan, S. P., Amalia, J., & Silalahi, S. M. (2022). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Peserta Del Mathematics dan Science Competition (DMSC) ditinjau dari Kepribadian Sensing(S)-Intuiting (N). Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2584–2598. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1671

Nasution, E. Y. P. (2018). Analisis Terhadap Disposisi Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 44. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i1.217

Nurkhaningsih, & Purwanto, J. (2022). An Analysis of students Errors in Mathematical Problem-Solving Skill Based on Introverted and Ekstroverted Personality Types. AdMathEdu, 12(2), 90–91.

Puranamasari, N. A., Hadijati, M., Harsiyah, L., Komalasari, D., Widya Baskara, Z., & Putri, D. E. (2023). Peranan Statistika Dalam Era Big Data. Prosiding PEPADU, 5(1), 1–5.

Purwanto, H. L., & Putra, P. A. (2024). Sistem Pakar Tes Kepribadian Myersbriggs Type Indicatordengan Metode Forward Chaining. Journal of Information Technology, Information System and Communications, 2(2), 106–110.

Radević, L., & Milovanović, I. (2024). Current trends in math anxiety research: A bibliometric approach. International Journal of Science and Mathematics Education, 22(6), 1345-1362.

Sameli, A. E., Arifin, M., & Arifitriana, W. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Statistika Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Pada Siswa Kelas Xi Tkr. 2Smk Negeri 2 …. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 39–43.

Sari, A. A. I., & Lutfi, A. (2024). Pengaruh Self Efficacy dan Kecemasan Matematis terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Statistika Ekonomi the Influence of Self-Efficacy and Mathematical Anxiety on Student Learning Outcomes in Economic Statistics Courses. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2).

Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 335-344. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1109

Sugianto, R., Darmayanti, R., & Vidyastuti, A. N. (2022). Stage of cognitive mathematics students development based on piaget's theory reviewing from personality type. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 17-26. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1082

Sukmawati, A., Basri, H. M., & Akhir, M. (2020). Pembentukan Karakter Berbasis Keteladanan Guru Dan Pembiasaan Murid Sit Al Biruni Jipang Kota Makassar. Education and Human Development Journal, 5(1), 91–99. https://doi.org/10.33086/ehdj.v5i1.1453

Suwarno, Silvatama, M. A., Alvarez, J. I., & Murtafiah, W. (2024). Analogical Reasoning of Sensing and Intuition Personality Student in Solving Proportion Problem: Two-Variable into Three-Variable Direct Proportion Word Problem. 15(2), 423–437.

Syarifah, L. L. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika Sma Ii. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 57–71. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2031

Thi-Nga, H., Thi-Binh, V., & Nguyen, T. T. (2024). Metacognition in mathematics education: From academic chronicle to future research scenario–A bibliometric analysis with the Scopus database. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(4), em2427.

Vrasetya, A., & Nasution, E. Y. P. (2024). Students’ Mathematical Connection Ability in Solving Higher Order Thinking Skills Problems Based on Jambi Culture. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 269–286. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i2.2087

Wahyudi, W., Suyitno, H., & Waluya, S. B. (2018). Dampak Perubahan Paradigma Baru Matematika Terhadap Kurikulum dan Pembelajaran Matematika di Indonesia. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 38–47. https://doi.org/10.24176/jino.v1i1.2315

Xu, X., Zhang, Q., Sun, J., & Wei, Y. (2022). A bibliometric review on latent topics and research trends in the growth mindset literature for mathematics education. Frontiers in Psychology, 13, 1039761.

Downloads

Published

2025-07-14

How to Cite

Anggraini, S., & Nasution, E. Y. P. (2025). Students’ Errors in Solving Mathematical Statistics Problems Based on Sensing and Intuiting Personality Types. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 249–264. https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i2.2606

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.