Improving students' mathematical representation skills by using the Osborn learning model
DOI:
https://doi.org/10.31980/pme.v2i3.1768Keywords:
Mathematical Representation Ability, Osborn, experimental, Kemampuan Representasi Matematis, eksperimenAbstract
This study aims to determine whether the students 'mathematical representation ability in the experimental class is better than the control class students' mathematical representation ability, to find out whether the experimental class students 'mathematical representation ability increases, and to find out that the increase in the mathematical representation ability of the experimental class students is better than the increase in students' mathematical representation ability. control class. The population in this study were students of class X in a school in Garut. Samples were taken by the purposive sampling technique (sample aims). Retrieval of data in this study using the test method. Data analysis used the data normality test, homogeneous variance test, t-test, and normalized gain test. From the 't-test results, it was obtained that the average mathematical representation ability of the experimental class students was better than the control class students' mathematical representation ability, and the increase in the mathematical representation ability of the experimental class students was better than the increase in the control class students' mathematical representation ability. From the results of the normalized gain test, it was found that the mathematical representation ability of students in the class using the Osborn learning model increased with a gain index of 0.518, included in the moderate category.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah kemampuan representasi matematis siswa kelas eksperimen lebih baik daripada kemampuan representasi matematis siswa kelas kontrol, untuk mengetahui apakah kemampuan representasi matematis siswa kelas eksperimen meningkat, untuk mengetahui peningkatan kemampuan representasi matematis siswa kelas eksperimen lebih baik daripada peningkatan kemampuan representasi matematis siswa kelas kontrol. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas X disalah satu sekolah di Garut. Sampel diambil dengan teknik purposive sampling (sampel bertujuan). Pengambilan data pada penelitian ini menggunakan metode tes. Analisis data menggunakan uji normalitas data, uji varians homogen, uji-t’, dan uji gain ternormalisasi. Dari hasil uji-t’ diperoleh rata-rata kemampuan representasi matematis siswa kelas eksperimen lebih baik daripada rata-rata kemampuan representasi matematis siswa kelas kontrol, dan peningkatan kemampuan representasi matematis siswa kelas eksperimen lebih baik daripada peningkatan kemampuan representasi matematis siswa kelas kontrol. Dari hasil uji gain ternormalisasi diperoleh kemampuan representasi matematis siswa pada kelas yang menggunakan model pembelajaran Osborn meningkat dengan indeks gain sebesar 0.518, termasuk dalam kategori sedang.
References
Afandi, A. (2013). Pendekatan Open-ended dan Inkuiri Terbimbing ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah dan Representasi Multipel Matematis Open-Ended and Guided Inquiry Approach in Terms of Problem Solving and Multiple Representation Mathematics Abilities. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 8, 1–11.
Al Addawiyah, A., & Addawiyah, B. (2022). Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Himpunan dan Kemandirian Belajar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 111-120.
Amelia, L., & Indaryati. (2023). The Use of Collaborative Problem Solving on Mathematical Representation in Solving One Variable Linear Equation Problem in Junior High School. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 641-654.
Azkiah, F., & Sundayana, R. (2022). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Berdasarkan Self-Efficacy Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 221-232.
Cahyani, N. D., & Sritresna, T. (2023). Kemampuan penalaran matematis siswa dalam menyelesaikan soal cerita. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(1), 103-112.
Fuad, A. (2017). Perbandingan kemampuan representasi matematis siswa antara model pembelajaran vak (visual, auditorik, kinestetik) dan model pembelajaran ttw (Think, Talk, Write) pada siswa kelas vii SMP Negeri 1 Sinjai Selatan.
Hardiyanto, W., & Santoso, R. H. (2018). Efektivitas PBL setting TTW dan TPS ditinjau dari prestasi belajar , berpikir kritis dan self-efficacy siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika 5(1) ,116-126.
Hasibuan, A. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Osborn terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP PAB 8 Sampali T.P 2019/2020.
Khoerunnisa, R., & Maryati, I. (2022). Kemampuan representasi matematis siswa smp terhadap materi segiempat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 165-176.
Marliani, S., & Puspitasari, N. (2022). Kemampuan representasi matematis siswa pada materi kesebangunan dan kekongruenan di kampung sukawening. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 113-124.
Maulana, A. S. (2013). Penerapan Strategi React Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP.
Maulidia, A. (2016). Pengaruh model pembelajaran osborn terhadap kemampuan berpikir kreatif matematik siswa smp. 11–26.
Pratiwi, N. Y., Widyatiningtyas, R., & Irmawan. (2016). Pengaruh penerapan model pembelajaran osborn terhadap. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan.
Rahmayani, S. A., & Suwito, A. (2023). Analysis of Middle School Students' Mathematical Representation Ability on Triangle Material Based on Learning Style. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 279-290.
Robbani, I. A., & Sumartini, T. S. (2023). Kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(2), 185-192.
Salam, M. (2023). Cognitive Conflict Strategy: Mathematical Representation Based on Cognitive Style. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 339-350.
Sari, I. K., Nasriadi, A., Amalia, Y., & Setiawati, F. A. (2023). Mathematical Representation Ability of Junior High School Students: A Case Study of Students’ Cognitive Ability through Realistic Mathematics Education. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 453-464.
Silviani, E., Mardiani, D., & Sofyan, D. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Statistika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 483-492.
Surya, E., & Istiawati, S. N. (2017). Mathematical representation ability in private class xi sma ypi. Jurnal Saung Guru, (July).
Ulfa, N. C. A., & Sundayana, R. (2022). Kemampuan representasi matematis siswa pada materi bilangan berdasarkan self-confidence. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 193-200.
Yulia, N., & Surya, E. (2017). Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika. (December)
Yusriyah, Y., & Noordyana, M. A. (2021). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Penyajian Data di Desa Bungbulang. PLUSMINUS: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 47-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Imam Zaeni Abdul Ghani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.