Model pembelajaran project-based learning terhadap kemampuan representasi matematis siswa materi statistika
DOI:
https://doi.org/10.31980/pme.v4i2.2891Keywords:
Project Based Learning, Representasi Matematis, Materi Statistika, Project-Based Learning, Mathematical Representation, StatisticsAbstract
Mathematical representation ability is a fundamental ability that students must have in learning mathematics because it is related to students' ability to present, understand, and solve problems in various forms. This research was conducted to find out the Project Based Learning (PjBL) model can improve students' mathematical representation skills in statistics material. The method used in this research is quantitative method with the type of quasi experiment with posttest-only control group design. This research was conducted in one of the MTs in South Tangerang, involving 58 students as samples, consisting of class VIII-2 as an experimental class with the Project Based Learning (PjBL) model, and class VIII-1 as a control class with a conventional learning model. The instrument used was the mathematical representation ability test. Based on statistical tests, it can be concluded that there is an effect of the Project Based Learning (PjBL) model on students' mathematical representation skills. Based on the criteria of Gravetter and Wallnau, the amount of influence is included in the moderate category. Therefore, PjBL can be considered as an alternative model for mathematical representation skills in mathematics learning.
Kemampuan representasi matematis merupakan kemampuan mendasar yang harus dimiliki siswa dalam pembelajaran matematika karena berkaitan dengan kemampuan siswa dalam menyajikan, memahami, dan memecahkan masalah dalam berbagai bentuk. Penelitian ini dilaksanakan guna mengetahui model Project Based Learning (PjBL) dapat meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa pada materi statistika. Metode yang digunakan penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan jenis quasi eksperimen berdesain posttest-only control group design. Penelitian ini dilaksanakan di salah satu MTs di Tangerang Selatan, dengan melibatkan 58 siswa sebagai sampel, terdiri dari kelas VIII-2 sebagai kelas eksperimen dengan model Project Based Learning (PjBL), dan kelas VIII-1 sebagai kelas kontrol dengan model pembelajaran konvensional. Instrumen yang digunakan yaitu tes kemampuan representasi matematis. Berdasarkan uji statistik dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh model Project Based Learning (PjBL) terhadap kemampuan representasi matematis siswa. Berdasarkan kriteria dari Gravetter dan Wallnau, besar pengaruh tersebut termasuk dalam kategori sedang. Oleh karena itu, PjBL dapat dipertimbangkan sebagai salah satu alternatif model terhadap kemampuan representasi matematis pada pembelajaran matematika.
References
Aminah, N., & Maat, S. M. (2023). Computational Thinking of Prospective Mathematics Teacher Viewed from Entrepreneur Character. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 267-278. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v12i2.782
Andhan. (2023). Pengaruh model project based learning terhadap kemampuan representasi dan disposisi matematis siswa. Relevan: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 299-303.
Angga Dinata, & Muhammad Amin Fauzi. (2024). Perbedaan Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Siswa PBL Berbantuan Geogebra dan DL Di Kelas X SMA. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1), 270–284. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v3i1.2494
American Statistical Association. (2018). What is statistics?
Amieny, E. A., & Firmansyah, D. (2021). Kemampuan representasi matematis siswa kelas viii smp dalam pembelajaran matematika. In Maret (Vol. 8, Issue 1).
Aulia Ilma, Z., & Turmudi, T. (2021). Optimalisasi Kemampuan Representasi Matematis Siswa Melalui Project-Based Learning Berbantuan Software Geogebra. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 9(2), 163–180. https://doi.org/10.35706/judika.v9i2.5496
Azmidar, & Husan, H. (2022). Enhancing Students’ Mathematical Representation Ability Through Mathematics Learning. Hipotenusa Journal of Research Mathematics Education (HJRME), 5(2), 90–104. https://doi.org/10.36269/hjrme.v5i2.969
Dinda Lestari, P., & Arnidha, Y. (2024). Improving Mathematical Representation Skills Through The Use of Project Based Learning (PJBL) Learning Models Putri Dinda Lestari, Yunni Arnidha.
Ghani, I. Z. A. (2023). Improving students' mathematical representation skills by using the Osborn learning model. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(3), 341-350. https://doi.org/10.31980/pme.v2i3.1768
Hamidah, H., Ardelia, T., Rabbani, S., Fauziah, S., Angga, R., Alam, P. R., & Nirwansyah, G. (2019). Modul Model Pembelajaran Berbasis Proyek Berorientasi HOTS. Jakarta: SEAMEO QTEP.
Hasna, N., Sagita, L., & Utami, N. W. (2024). Pengembangan LKS Model PjBL untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 137-150. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i1.1572
Ismail, S., Jusuf, N. F. A., Zakaria, P., Achmad, N., & Rif’at, N. (2024). Effect of Project-Based Learning Model on Students' Higher-Order Thinking Skills. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 187-198. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i1.1986
Julyanti, E., Siregar, S. U., Rahma, I. F., Rohanita, L., Harahap, K., & Hasanah, U. (2022). Pendampingan Penerapan Pendekatan Pembelajaran Metaphorical Thinking Di MA An-Nuur. IKA BINA EN PABOLO: Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 81–87.
Kadir. (2018). Statistika Terapan : Konsep, Contoh dan Analisis Data dengan Program SPSS/Lisrel dalam Penelitian. PT RajaGrafindo Persada.
Kartikasari, N., Rahman, S., & Ahyan, S. (2023). Model Project-Based Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui Kegiatan Lesson Study. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 289-298. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i2.1344
Kusnadi, R. M., & Mardiani, D. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sekolah menengah pertama negeri 3 tarogong kidul dalam masalah statistika. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 173–182. https://doi.org/10.31980/powermathedu.v1i2.2229
Lepertery, M. E., Ratumanan, T. G., & Wattimanela, H. J. (2024). Pengaruh penggunaan model pembelajaran project based learning terhadap kemampuan representasi matematis siswa. 6, 18–23.
Lutfi, J. S., & Khusna, H. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa berdasarkan Tingkat Motivasi Belajar pada Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2185–2197. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.728
Nadiyah, F. K. N. (2023). Pengaruh strategi think talk write (ttw) terhadap kemampuan literasi matematis siswa.
NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics.
Nur, M. S., Prihatiningtyas, N. C., & Rosmaiyadi, R. (2020). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Model Learning Cycle 7E dan Problem Based Learning pada Materi Statistika. Variabel, 3(1), 26. https://doi.org/10.26737/var.v3i1.1317
Maghfiroh, S., & Rohayati, A. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Segiempat. Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 10(1), 64–79. https://doi.org/10.33592/pelita.vol10.iss1.373
Markham, T. (2017). Project Based Learning: Design and Coaching Guide. HeartIQ Press.
OECD (2023), PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/53f23881-en.
Pasehah, A. M., & Firmansyah, D. (2020). Analisis kemampuan representasi matematis siswa pada materi penyajian data. Prosiding Sesiomadika, 2(1d).
Pradiarti, R. A., & Subanji. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP ditinjau dari gaya kognitif. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 379-390. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.729
Rahmatillah, Nufus, H., Wulandari, Nuraina, & Listiana, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Materi Limit Fungsi Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 3(1), 48. https://doi.org/10.29103/jpmm.v3i1.11125
Ramanisa, H., Khairudin, & Netti, S. (2022). Analisis kemampuan representasi matematis siswa. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 143–153. https://doi.org/10.36526/tr.v6i2.2225
Ratnasari, N., Tadjudin, N., Syazali, M., Mujib, M., & Andriani, S. (2018). Project based learning (PjBL) model on the mathematical representation ability. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 3(1), 47-53.
Ristiani, A., & Maryati, I. (2022). Kemampuan representasi matematis dan self-esteem siswa pada materi statistika. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 37–46. https://doi.org/10.31980/pme.v1i1.1364
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Bumi Aksara.
Silviani, E., Mardiani, D., & Sofyan, D. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Statistika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 483–492. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i3.1011
Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 335-344. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1109
Suningsih, A., & Istiani, A. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif (Setiyawami (ed.)). Alfabeta.
Syaripah, S. (2024). Students’ mathematical representation abilities in statistics. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 3(1), 73–90. https://doi.org/10.31980/pme.v3i1.1777
Widakdo. (2017). Mathematical Representation Ability by Using Project Based Learning on the Topic of Statistics. IOP Conference Series: Journal of Physics: Conference Series, 895.
Widya Putri, V., & Lukman Hakim, D. (2019). Representasi Siswa SMP pada Konsep Persamaan Garis Lurus.
Wulandari, A. A., & Astutiningtyas, E. L. (2025). Jurnal Math Educator Nusantara, 6(1), 54–64.
Yulia, P., & Nasution, E. Y. P. (2024). Geometry and Islamic Values: Validity of Teaching Materials Based on Modified Project-Based Learning Model. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 113-124. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i1.1980
Yunita, Y., Juandi, D., Kusumah, Y. S., & Suhendra, S. (2021). The effectiveness of the Project-Based Learning (PjBL) model in students’ mathematical ability: A systematic literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1882(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1882/1/012080
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosanti Rosanti, Gusni Satriawati, Finola Marta Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.