Development of Contextual-Based Mathematics and IPAS Textbooks for Elementary School Phase A in Support of Independent Learning

Authors

  • Year Rezeki Patricia Tantu Universitas Pelita Harapan
  • Tanti Listiani Universitas Pelita Harapan
  • Wiyun Philipus Tangkin Universitas Pelita Harapan

DOI:

https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i2.2841

Keywords:

Buku Ajar, Pembelajaran Kontekstual, Matematika, IPAS, SD Fase A, Textbook, Contextual Learning, Mathematics, Elementary School Phase A

Abstract

Guru sering mengalami kesulitan menciptakan aktivitas belajar yang menyenangkan dan relevan dengan kehidupan sehari-hari siswa, sehingga pembelajaran menjadi kurang bermakna. Penggunaan buku ajar sangat mempengaruhi cara guru mengajar dan pemahaman siswa, terutama di tingkat rendah Sekolah Dasar (kelas 1 dan 2) sesuai dengan Fase A Kurikulum Merdeka. Mata pelajaran seperti matematika dan IPAS banyak materi yang bisa dieksplorasi dengan aktivitas menarik agar siswa lebih menikmati dan memahami pembelajaran. Saat ini, Indonesia menggunakan Kurikulum Merdeka yang menuntut guru memberikan pembelajaran berbasis proyek dan sesuai konteks. Oleh karena itu, pada penelitian ini tertarik mengembangkan buku ajar yang bisa digunakan guru SD sebagai pedoman mengajar. Buku ajar ini diharapkan dapat membantu mahasiswa calon guru dalam mempersiapkan diri saat program pengalaman lapangan atau pembelajaran mikro pada mata kuliah PSAP. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model 4-D. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku yang disusun layak digunakan dengan hasil validasi 88,19 % dengan beberapa revisi agar lebih mudah dibaca dan membantu guru dalam mengajar secara integratif. Buku ajar yang disusun juga memiliki keunikan, diantaranya terdapat integrasi antara matematika dengan IPAS. Harapannya buku yang telah disusun dapat memberikan manfaat bagi pembaca khususnya dalam mengajar materi matematika dan IPA pada sekolah dasar.

Teachers often face difficulties in creating enjoyable and relevant learning activities that connect to students' daily lives, making the learning experience less meaningful. Textbooks significantly impact how teachers teach and students learn, especially at the lower elementary level (grades 1 and 2), as per Phase A of the Merdeka Curriculum. Subjects like mathematics and IPAS have a wealth of material that can be explored through engaging activities, helping students enjoy and understand the learning process. Indonesia uses the Merdeka Curriculum, which requires teachers to provide project-based and contextually appropriate learning. Therefore, this research aims to develop a textbook that elementary school teachers can use as a teaching guide. This textbook is also expected to assist prospective teacher students in preparing field experience programs or microteaching in the PSAP course. The research method used is Research and Development (R&D) with a 4-D model. The research results indicate that the developed textbook is suitable for use, with some revisions to make it easier to read, and to help teachers provide integrative teaching, achieving 88.19% validity. The textbooks that are prepared also have uniqueness, including the integration between mathematics and IPAS. It is hoped that the developed textbook will benefit readers, particularly in teaching mathematics and science in elementary schools.

References

Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto, T. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka : Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya Indonesia, 2(1), 62–65. https://doi.org/10.33751/jsalaka.v2i1.1838

Andri, A. (2018). Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) dan Pemahaman Konsep Siswa. Universitas Nusantara PGRI Kediri, 1(3), 1–7.

Anggraini, D. (2017). Penerapan Pembelajaran Kontekstual Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 39–46.

Ausubel, D. P. (1868). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Bastari, K. (2021). Belajar Mandiri Dan Merdeka Belajar Bagi Peserta Didik, Antara Tuntutan Dan Tantangan. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(1), 68–77. https://doi.org/10.51878/academia.v1i1.430

Br Sembiring, E. H., & Listiani, T. (2023). Guru Kristen Profesional di Era Digital Sebuah Kajian Filsafat. Harati : Jurnal Pendidikan Kristen, 3(vol 3 (2023)), 124–140.

Bradley, C. S., Johnson, B. K., Woda, A., Hansen, J., Loomis, A., & Dreifuerst, K. T. (2023). The Impact of Single-Dose Debriefing for Meaningful Learning Training on Debriefer Quality, Time, and Outcomes: Early Evidence to Inform Debriefing Training and Frequency. Nursing Education Perspectives, 44(6), E33–E38. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000001163

Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279

Damayanti, R., & Afriansyah, E. A. (2018). Perbandingan kemampuan representasi matematis siswa antara contextual teaching and learning dan problem based learning. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 7(1), 30-39.

Elgort, I., Perfetti, C. A., Rickles, B., & Stafura, J. Z. (2015). Contextual learning of L2 word meanings: second language proficiency modulates behavioural and event-related brain potential (ERP) indicators of learning. Language, Cognition and Neuroscience, 30(5), 506–528. https://doi.org/10.1080/23273798.2014.942673

Huda, M. (2017). Kompetensi kepribadian guru dan motivasi belajar siswa. Jurnal Penelitian, 11(2), 237–266.

Husamah, Restian, A., & Widodo, R. (2019). Pengantar Pendidikan. UMM Press.

Idris, F., Hassan, Z., Ya’acob, A., Gill, S. K., & Awal, N. A. M. (2012). The Role of Education in Shaping Youth’s National Identity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59, 443–450. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.299

Illahi, N. (2020). Peranan Guru Profesional Dalam Peningkatan Prestasi Siswa Dan Mutu Pendidikan Di Era Milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94

Kementerian Pendidikan Nasional. (2008). Panduan pengembangan bahan ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA, Direktorat Jenderal Manajemen Dikdasmen.

Kurinta, N., Bektiarso, S., & Maryani, M. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Kontekstual pada Pokok Bahasan Pemanasan Global untuk Siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10(3), 106. https://doi.org/10.19184/jpf.v10i3.25427

Ligabo, M., Silva, F. C., Carvalho, A. C. D. S. A., Rodrigues, D., & Rodrigues, R. C. L. B. (2023). Practical way to apply fourth-generation assessment tools integrated into creating meaningful learning experiences in biology at high school. Evaluation and Program Planning, 96. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2022.102155

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Ayu Amalia, D., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2020). Analisis Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326.

Malehere, D. A. P., & Listiani, T. (2024). Penerapan Differentiated Instruction Berbasis Kurikulum Merdeka untuk Mendorong Pemahaman Konsep Matematika. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 353–367. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i1.5753 k

Maydiantoro, A. (2021). Model Penelitian Pengembangan. Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia, 1(2), 1–35.

Muhartini, Amril Mansur, & Abu Bakar. (2023). Pembelajaran Kontekstual Dan Pembelajaran Problem Based Learning. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 66–77.

Mutmainah, S. R., Anggraeni, D., Saputra, R. A., Dwiyasyah, N., Razak, R. W. A., & Supriadi, A. (2023). Media Pembelajaran Interaktif: Analisis Metode Efektif bagi Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Seroja, 2(2).

Nur Fadhilah, I., & Zuni Eka Tiyas Rifayanti. (2024). Penggunaan Media Puzzle Materi IPAS Pada Hasil Belajar Siswa Kelas 4 MI Nurul Huda 1 Kepatihan. Janacitta: Journal of Primary and Children’s Education, 7(1), 53–62. https://doi.org/10.35473/jnct.v7i1.3029

Primayana, K. H., Lasmawan, W. I., & Adnyana, P. B. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Lingkungan Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau Dari Minat Outdoor Pada Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(2), 72–79.

Rahmawati, Y., & Hadayana, I. (2025). Penerapan Media Pembelajaran Gambar Bercerita untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas I.B di SD Negeri 22 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10, 1014–1019.

Riani Johan, J., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan Model Four-D dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 372–378.

Rusmayadi, R., & Herman, H. (2019). Effects of Social Skills on Early Childhood Independence. Journal of Educational Science and Technology (EST), 5(2), 159–165. https://doi.org/10.26858/est.v5i2.9274

Sabri, S., Umar Kholil, & Marzuki Ahmad. (2023). Validitas Buku Ajar dengan Pendekatan Kontekstual dalam Membelajarkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1043–1056. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6629

Surapaneni, K. M. (2024). Innovative Self-directed, Problem-oriented, Lifelong learning, Integrated Clinical case Exercise (SPLICE) modules promote critical thinking skills, early clinical exposure, and contextual learning among first professional-year medical Students. Advances in Physiology Education, 48(1), 69–79. https://doi.org/10.1152/advan.00211.2023

Thiagarajan, S., S, S. D., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Expectional Children. Minneapolis.

Trisnayanti, W. R. (2017). Efektifitas Implementasi Aktivitas Mengkomunikasikan Berbasis Kepala Bernomor Dalam Meningkatkan Dimensi Proses Kognitif. International Journal of Elementary Education, 1(3), 219. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i3.10155

Wahyuni, M., & Ariyani, N. (2020). Teori Belajar dan Implikasi dalam Pembelajaran. Edupublisher.

Wardathi, A. N., & Pradipta, A. W. (2019). Feasibility of Material, Language and Media Aspects in the Development of Statistics Textbooks for Physical Education at IKIP Budi Utomo Malang. Efektor, 6(1), 61. https://doi.org/10.29407/e.v6i1.12552

Widiyasari, R., Astriyani, A., & Irawan, K. V. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Bantuan Media Evaluasi Thatquiz. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 131. https://doi.org/10.24853/fbc.6.2.131-154

Woda, A., Bradley, C. S., Johnson, B. K., Hansen, J., Pena, S., Cox, N., & Dreifuerst, K. T. (2023). Early Evidence for Using a Train-the-Trainer Program to Teach Debriefing for Meaningful Learning. Clinical Simulation in Nursing, 83. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2023.101447

Woda, A., Hansen, J., Dreifuerst, K. T., Johnson, B. K., Loomis, A., Cox, N., & Bradley, C. S. (2022). Debriefing for Meaningful Learning: Implementing a Train-the-Trainer Program for Debriefers. Journal of Continuing Education in Nursing, 53(7), 321–327. https://doi.org/10.3928/00220124-20220603-08

Yuangga, K. D., & Sunarsih, D. (2020). Pengembangan Media dan Strategi Pembelajaran untuk Mengatasi Permasalahan Pembelajaran Jarak Jauh di Pandemi Covid-19. Jurnal Guru Kita, 4(3), 11–19.

Zega, S. S., & Tarigan, M. S. (2024). Peran guru Kristen sebagai penuntun: sebuah kajian teologis Efesus 4:11-16 dalam konteks pendidikan Kristen. Diligentia: Journal of Theology and Christian Education, 6(1), 91–108.

Zulvira, R., Neviyarni, & Irdamurni. (2023). Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Sosial Teknologi, 3(6), 488–493. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v3i6.810

Downloads

Published

2025-07-30

How to Cite

Tantu, Y. R. P., Listiani, T., & Tangkin, W. P. (2025). Development of Contextual-Based Mathematics and IPAS Textbooks for Elementary School Phase A in Support of Independent Learning. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 365–382. https://doi.org/10.31980/plusminus.v5i2.2841

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.