Analisis motivasi belajar siswa terhadap pembelajaran matematika
DOI:
https://doi.org/10.31980/pme.v3i3.2670Keywords:
Learning Motivation, Mathematics, Students, Motivasi Belajar, Matematika, SiswaAbstract
Abstract
This study analyzes students' learning motivation in mathematics education using a qualitative approach. Data were collected through open-ended questionnaires, observations, and in-depth interviews. The results show that students' motivation to learn mathematics is relatively low, influenced by a lack of interest in the subject, difficulties in understanding mathematical concepts, and limited external support from family and school. As a result, students feel less confident and are less motivated to exert effort. Therefore, it is recommended to implement interactive teaching methods, enhance support from educators and parents, and develop programs that make mathematics learning more engaging and meaningful.
Abstrak
Penelitian ini menganalisis motivasi belajar siswa terhadap pembelajaran matematika dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket terbuka, observasi, dan wawancara mendalam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi belajar matematika siswa tergolong rendah, dipengaruhi oleh kurangnya minat terhadap materi, kesulitan dalam memahami konsep matematika, dan minimnya dukungan eksternal dari keluarga serta sekolah. Dampaknya, siswa merasa kurang percaya diri dan kurang berusaha keras. Oleh karena itu, disarankan untuk menerapkan metode pengajaran interaktif, meningkatkan dukungan dari pendidik dan orang tua, serta mengembangkan program yang menarik agar pembelajaran matematika lebih bermakna.
References
Abdullah, Siti Sauda. (2021). Pembiasaan Nilai Karakter Disiplin Melalui Metode Pembelajaran Blended Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2) : 42
Afriansyah, E. A. (2022). Peran RME terhadap Miskonsepsi Siswa MTs pada Materi Bangun Datar Segi Empat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 359-36
Arnandi, F., Siregar, N., & Fitriawan, D. (2022). Media Pembelajaran Matematika MenggunakanSmart Apps Creator pada Materi Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 345-356
Asdar, A., Arwadi, F., & Rismayanti, R. (2021). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik terhadapHasil Belajar Matematika dan Self Confidence Siswa SMP. PLUSMINUS: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1-16
Fauzan, B. A., Kusnadi, D., & Sofyan, A. (2023). Changes in Students' Cognitive Abilities through STEM-Based Learning in Elementary Schools. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 89-100.
Firdaus, Slamet, dkk. (2018). Motivation and Learning Achievement of Primary Students in Theme-Based Learning using Blended Learning Model. Jurnal of Primary Education, 7(3) : 327-329
Hapsari, F., Desnaranti, L., & Wahyuni S. (2021). Peran Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Selama Kegiatan Pembelajaran Jarak Jauh. Research and Development Journal Of Education, 7(1), 193-204.
Lestari, H. & Iskandar, R. (2020). Literasi Sains Siswa Melalui Penerapan Model Blended Learning Dengan Blog. Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 4(26) : 599.
Luritawaty, I. P. (2019). Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematik melalui Pembelajaran Take and Give. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 239-248
Ole, A. A., & Dipan, E. G. (2023). Hubungan kondisi lingkungan belajar di sekolah dan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(1), 71-78
Ratna, R., & Yahya, A. (2022). Kecemasan Matematika terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 471-482.
Sundayana, R., & Parani, C. E. (2023). Analyzing Students’ Errors in Solving Trigonometric Problems Using Newman’s Procedure Based on Students’ Cognitive Style. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 135-144
Yulianto, A., Sisworo, S., & Hidayanto, E. (2022). Pembelajaran Matematika Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 403-414
Zay, D. A., & Kurniasih, M. D. (2023). Exploring Math Anxiety Towards the Students’ Computer Self- Efficacy in Learning Mathematics. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 113-124.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lulu Sabila Firdaus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.