Pedagogical Content Knowledge Guru dalam Pembelajaran Matematika Daring

Authors

  • Diar Veni Rahayu Universitas Siliwangi
  • Dedi Muhtadi Universitas Siliwangi
  • Irwan Muhammad Ridwan Universitas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i2.720

Keywords:

pembelajaran matematika daring, guru, kerangka Pedagogical Content Knowledge, PCK, online mathematics learning, teacher, Pedagogical Content Knowledge, PCK framework

Abstract

Perkembangan teknologi yang pesat mendorong terjadinya pergeseran paradigma dalam proses pembelajaran matematika, di mana pembelajaran daring menjadi salah satu pilihan yang sering dilakukan. Hal tersebut berimplikasi pada adanya perubahan kerangka Pedagogical Content Knowledge (PCK) guru dalam pembelajaran matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kerangka PCK guru dalam pembelajaran matematika daring. Penelitian ini menggunakan metode analisis konten yang digunakan untuk merancang kerangka konseptual PCK guru dalam pembelajaran matematika daring. Analisis konten yang dilakukan berupa literatur review dan penggalian data. Untuk penggalian data, digunakan instrumen berupa angket dan pedoman wawancara dengan subjek sebanyak lima orang guru matematika. Teknik analisis data yang digunakan, yaitu triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kerangka PCK guru dalam pembelajaran matematika daring dapat diadaptasi dan dioperasionalkan dari model PCK Lannin yang meliputi: knowledge of instructional strategies for mathematics, knowledge of student understanding within mathematics, knowledge of curriculum for mathematics dan knowledge of assessment for mathematics. Guru sudah memiliki paradigma, kesiapan dan faktor pendukung yang cukup baik dalam melaksanakan pembelajaran matematika daring, namun masih belum optimal dalam kemampuan dan struktur tugas siswa.

Rapid technological developments encourage a paradigm shift in the mathematics learning process, where online learning is one of the choices that is often done. This implies a change in the teacher's Pedagogical Content Knowledge (PCK) framework in learning mathematics. This study aims to describe the PCK framework of teachers in online mathematics learning. This study uses the content analysis method used to design the conceptual framework of teachers' PCK in online mathematics learning. Content analysis is carried out in the form of a literature review and data mining. For data mining, instruments in the form of questionnaires and interview guidelines were used with the subject of five mathematics teachers. The data analysis technique used is triangulation. The results showed that the teacher's PCK framework in online mathematics learning can be adapted and operationalized from Lannin's PCK model which includes knowledge of instructional strategies for mathematics, knowledge of student understanding within mathematics, knowledge of the curriculum for mathematics and knowledge of assessment for mathematics. Teachers already have a fairly good paradigm, readiness, and supporting factors in implementing online mathematics learning, but they are still not optimal in the abilities and structure of students' assignments.

References

Ahmad, dkk. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring dengan Menggunakan Google Classroom pada Mata Pelajaran Matematika Di Madrasah Aliyah Darul Falah Batu Jangkih. EL-HIKAM Journal of Education and Religious Studies, 13(1), 66-82.

Amrina, Z., Anwar, V. N., Alfino, J., & Sari, S. G. (2022). Analisis Technological Pedagogical Content Knowledge Terhadap Kemampuan Menyusun Perangkat Pembelajaran Matematika Daring Calon Guru SD. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1069-1079.

Anita, Y., Thahir, A., Komarudin, K., Suherman, S., & Rahmawati, N. D. (2021). Buku Saku Digital Berbasis STEM: Pengembangan Media Pembelajaran terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 401-412.

Bragg, L. A., Walsh, C., & Heyeres, M. (2021). Successful design and delivery of online professional development for teachers: A systematic review of the literature. Computers & Education, 166, 104158.

Dewi, R. P., & Afriansyah, E. A. (2022). Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Google Classroom pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 39-52.

Farida, C., Destiniar, D., & Fuadiah, N. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi pada Materi Penyajian Data. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53-66.

Faturohman, I., Iswara, E., & Gozali, S. M. (2022). Self-Confidence Matematika Siswa dalam Penerapan Pembelajaran Online. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 85-94.

Fuad, M., Ariyani, F., Suyanto, E., & Shidiq, A. S. (2020). Exploring teachers' tpck: Are indonesian language teachers ready for online learning during the covid-19 outbreak?. Universal Journal of Educational Research, 8(11B), 6091-6102.

Gustianingum, R. A., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Objek Matematika Menurut Soedjadi pada Materi Determinan dan Invers Matriks. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 235-244.

Hanik, E. U., Puspitasari, D., Safitri, E., Firdaus, H. R., Pratiwi, M., & Inayah, R. N. (2022). Integrasi Pendekatan TPACK (Technological, Pedagogical, Content Knowledge) Guru Sekolah Dasar SIKL dalam Melaksanakan Pembelajaran Era Digital. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 2(1), 15-27.

Hariati, H., Ilyas, M. I. M., & Siddik, M. (2022). Analisis Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Kemampuan Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) Guru Sekolah Dasar. Journal of Instructional and Development Researches, 2(1), 32-47.

Irfan, A., Anzora, A., & Fuadi, T. M. (2018). Analisis Pedagogical Content Knowledge Mahasiswa Calon Guru Pada Program Studi Pendidikan Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 239-250.

Joshi, A., Vinay, M., & Bhaskar, P. (2020). Impact of coronavirus pandemic on the Indian education sector: perspectives of teachers on online teaching and assessments. Interactive Technology and Smart Education.

Kusumaningrum, B. & Wijayanto, Z. (2020). Apakah Pembelajaran Matematika Secara Daring Efektif? (Studi Kasus pada Pembelajaran Selama Masa Pandemi Covid-19), Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(2), 136-142.

Lannin, J. K. (2013). The Development of Beginning Mathematics Teacher Pedagogical Content Knowledge. J Math Teacher Educ. Springer.

Loughran, J., Berry, A., & Mullhall, P. (2006) Understanding and Developing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.

Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, Sources and Development of Pedagogical Content Knowledge: The Construct and Its Implications for Science Education (pp. 95-132). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Margiyono, I., & Mampouw, H. L. (2011). Deskripsi Pedagogical Content Knowledge Guru Pada Bahasan Tentang Bilangan Rasional. Proceeding at International Seminar and the Fourth National Conference on Mathematics Education 2011. 133-144.

National Research Council. (1996). National Science Education Standard. Washington DC: National Academi Press.

Nurfadilah, P., & Afriansyah, E. A. (2022). Analisis Gesture Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Open-Ended. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 4(1), 14-29.

Rahayu, D. V. (2016). Pembelajaran Dengan Strategi Search-Solve-Create-Share untuk Melatih Keterampilan Dasar Mengajar Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 325-334.

Restiana, N., & Pujiastuti, H. (2019). Pengukuran Technological Pedagogical Content Knowledge untuk Guru Matematika SMA di Daerah Tertinggal. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 83-94.

Rizti, T. M., & Prihatnani, E. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran 3CM (Cool-Critical-Creative-Meaningfull) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 213-224.

Rosmawati, R. R., & Sritresna, T. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Self-Confidence Siswa pada Materi Aljabar dengan Menggunakan Pembelajaran Daring. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 275-290.

Rutt, A., & Mumba, F. (2019). Developing preservice teachers’ understanding of and pedagogical content knowledge for history of science–Integrated science instruction. Science & Education, 28(9), 1153-1179.

Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Situmorang, R., & Iriani, T. (2022). E-mentoring, Salah Satu Alternatif Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru. KONSTELASI: Konvergensi Teknologi dan Sistem Informasi, 2(1).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulaiman, H., Shabrina, F., & Sumarni, S. (2021). Tingkat Self Esteem Siswa Kelas XII pada Pembelajaran Matematika Daring. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 189-200.

Sumartini, T. S., Sundayana, R., Madio, S. S., Afriansyah, E. A., Puspitasari, N., Nuraeni, R., & Luritawaty, I. P. (2020). Pedagogical Content Knowledge. Journal Pekemas, 3(1), 10-12.

Williams, J. (2012). Using Cores to Develop the Pedagogical Content Knowledge (PCK) of Early Career Science and Technology. Teachers: Journal of Technology Education, 24(1).

Downloads

Published

2022-05-30

How to Cite

Rahayu, D. V., Muhtadi, D., & Ridwan, I. M. (2022). Pedagogical Content Knowledge Guru dalam Pembelajaran Matematika Daring . Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 281–292. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i2.720

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 41 42 43 44 45 46 

You may also start an advanced similarity search for this article.