Mathematical communication skills of junior high school students based on statistics

Authors

  • Ega Sulastri SMP Islam Terpadu Al-Anwary

DOI:

https://doi.org/10.31980/pme.v2i3.1770

Keywords:

Communication Skills, Mathematical Communication, Statistical Material, Kemampuan Komunikasi, Komunikasi Matematis, Materi Statistika

Abstract

This study is a descriptive qualitative study that aims to reveal students' mathematical communication skills in solving Statistics problems. The subjects of the study were junior high school students in grade VIII with a population of 128 students and the sample of this study was 2 people who were determined by purposive sampling. From the results of the study, it was concluded that the level of students' mathematical communication skills in solving Statistics problems can be concluded as follows: students do not master statistical concepts or materials, students are less careful and thorough in solving mathematical communication skills problems, students' ability to draw conclusions is still relatively low, and students answer questions without providing clear reasons. Thus, referring to the results of the analysis of the sample of grade VIII in one of the junior high schools where the researcher lives, it shows that the level of students' mathematical communication skills is in the category of less or still low.

Penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif yang bertujuan untuk mengungkapkan kemampuan komunikasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal Statistika. Subjek penenlitian adalah siswa SMP kelas VIII dengan jumlah populasi 128 siswa dan sampel penenlitian ini berjumlah 2 orang yang ditentukan secara purposive sampling. Dari hasil penelitian disimpulkan bahwa tingkat kemampuan komunikasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal Statistika dapat simpulkan sebagai berikut: siswa kurang menguasai konsep atau materi statistika, siswa kurang cermat dan teliti dalam menyelesaikan soal kemampuan komunikasi matematis, kemampuan siswa dalam menarik kesimpulan masih tergolong rendah, dan siswa menjawab soal tidak disertai dengan alasan yang jelas. Dengan demikian, merujuk pada hasil analisis dari sampel kelas VIII di salah satu SMP di tempat peneliti tinggal menunjukkan bahwa tingkat kemampuan komunikasi matematis siswa dalam kategori kurang atau masih rendah.

References

Fauziah, I., Maarif, S., & Pradipta, T. R. (2018). Self-regulated learning siswa melalui model problem-based learning (PBL). Jurnal Analisa, 4(2), 90–98.

Hakiki, S. N., & Sundayana, R. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis pada Materi Kubus dan Balok Berdasarkan Kemandirian Belajar Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 101-110.

Hapsoh, & Sofyan, D. (2022). Kemampuan komunikasi matematis dan self-confidence siswa pada materi sistem persamaan linear tiga variabel di desa sukaresmi. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 139-148.

Hidayatuloh, A., & Sumartini, T. S. (2022). Kemampuan komunikasi matematis siswa smp pada materi segiempat. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 213-220.

Ismayanti, S., & Sofyan, D. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII di Kampung Cigulawing. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 183-196.

Marliani, S., & Puspitasari, N. (2022). Kemampuan representasi matematis siswa pada materi kesebangunan dan kekongruenan di kampung sukawening. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 113-124.

Mutiarani, A., & Sofyan, D. (2022). Kemampuan komunikasi matematis siswa pada materi persamaan dan fungsi kuadrat berdasarkan gender di desa sukamenak. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 1-14.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics.

Rahim, R. S. P. M. P. (2018). Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Kemandirian Belajar Matematis Siswa SMK Negeri 5 Medan dengan Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Math Education Nusantara, 1(2), 68–81.

Robiah, S., & Nuraeni, R. (2023). Pengaruh kepercayaan diri terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa mts pada materi himpunan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(2), 215-228.

Sulastri, E., & Sofyan, D. (2022). Kemampuan komunikasi matematis ditinjau dari self regulated learning pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 289-302.

Syafina, V., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa pada materi spldv. MAJU, 7(2), 118–125.

Undang-Undang No. 20. (2003). Undang-undang republik indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.

Yanti, A. W., & Novitasari, N. A. (2021). Penggunaan jurnal reflektif pada pembelajaran Matematika untuk melatih kemampuan komunikasi matematis siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 321-332.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Sulastri, E. (2023). Mathematical communication skills of junior high school students based on statistics. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(3), 373–384. https://doi.org/10.31980/pme.v2i3.1770

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.