Analisis motivasi belajar matematika siswa kelas viii menggunakan media pembelajaran kahoot

Authors

  • Hamid Hamid SMPN 2 Cihurip
  • Ekasatya Aldila Afriansyah Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31980/pme.v4i1.2678

Keywords:

Learning Motivation, Learning Media, Kahoot, Motivasi Belajar, Media Pembelajaran

Abstract

Abstract

This study aims to describe the motivation to learn mathematics of class VIII students of SMPN 2 Cihurip, Garut Regency using Kahoot learning media. The research method uses a qualitative research method. The design used is a qualitative descriptive design. The research subjects were selected using a purposive sampling technique. Considerations for selecting research subjects were based on considerations of the research objectives, namely students who have good communication skills in expressing opinions, to make it easier for researchers to obtain information. Based on these considerations, three class VIII students of SMPN 2 Cihurip were selected to be interviewed. Data collection techniques used learning motivation questionnaires, observation, interviews and documentation. Data analysis techniques were in the form of descriptive analysis referring to data analysis according to Miles and Huberman. Based on the results of the research and data analysis, it can be concluded that the use of Kahoot learning media can increase learning motivation, which is characterized by the presence of desire and desire to succeed, the presence of encouragement and needs in learning, the presence of hopes and ideals for the future, the presence of awards in learning, the presence of activities in attracting learning, and the presence of a conducive learning situation, so that students can learn well.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan motivasi belajar matematika siswa kelas VIII SMPN 2 Cihurip Kabupaten Garut menggunakan media pembelajaran Kahoot. Metode penelitian menggunakan metode penelitian kualitatif. Desain yang digunakan berupa desain deskriptif kualitatif. Subjek penelitian dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Pertimbangan pemilihan subjek penelitian berdasarkan pertimbangan tujuan penelitian yaitu siswa yang mempunyai kemampuan komunikasi yang baik dalam menyampaikan pendapat, untuk mempermudah peneliti memperoleh informasi. Berdasarkan pertimbangan tersebut terpilih siswa kelas VIII SMPN 2 Cihurip sebanyak tiga orang untuk diwawancara. Teknik pengumpulan data menggunakan angket motivasi belajar, observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data berupa analisis deskriptif yang mengacu pada analisis data menurut Miles dan Huberman. Berdasarkan hasil penelitian dan analisis data dapat disimpulkan bahwa penggunaan media pembelajaran Kahoot dapat meningkatkan motivasi belajar yaitu ditandai dengan adanya hasrat dan keinginan berhasil, adanya dorongan dan kebutuhan dalam belajar, adanya harapan dan cita-cita masa depan, adanya penghargaan dalam belajar, adanya kegiatan yang menarik dalam belajar, dan adanya situasi belajar yang kondusif, sehingga memungkinkan peserta didik dapat belajar dengan baik.

References

Bernard. (2018). Self Confindece: Math Game with Visual basic Application for Miscrosoft Excel in Learning Phytagoras at Junior High School. International Journal of Engineering & Technology, 7(3.2). pp 732-736

Hamzah B. Uno. (2017). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Iwamoto, D. H., Hargis, J., Taitano, E. J., & Vuong, K. (2017). Analyzing The Efficacy Of The Testing Effect Using Kahoot On Student Perfomance.Distance Education, 18, pp 80-93.

Maleong. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif (27th ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pebriana, P.H. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN 009 Bangkinang. 1(2). pp 64-73

Putra, A. & Afrilia, K. (2020). Systematic Literature Review : Penggunaan Kahoot Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika AL-QALASADI Volume 4, No. 2, Desember 2020, pp. 110-122

Rani,A.A. (2019). Analisis Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas IV SDN 1 Mlinjon Kecamatan Suruh Kabupaten Trenggalek Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pena SD Volume 05 Nomor 01 | 8

Romlah, S. (2019). Analisis Motivasi Belajar Siswa Sd Albarokah 448 Bandung Dengan Menggunakan Media Ict Berbasis For Vba Excel Pada Materi Garis Bilangan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 3, No. 1, Mei 2019, pp. 220-226.

Sardiman.A.M (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Sartika, & Octafiani, M. (2019). Pemanfaatan Kahoot untuk pembelajaran matematika siswa kelas X pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Journal On Education, 01(03), 373–385.

Selfia S, dkk. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sd Negeri Saribi. Jurnal EduMatSains, 2(2) Januari 2018. pp 201-212

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (23rd ed.). Bandung: Alfabeta.

Wang, A. I., & Lieberoth, A. (2016). The effect of points and audio on concentration, engagement, enjoyment, learning, motivation, and classroom dynamics using Kahoot. European Conference on Games Based Learning, 20.

Published

2025-02-28

How to Cite

Hamid, H., & Afriansyah, E. A. (2025). Analisis motivasi belajar matematika siswa kelas viii menggunakan media pembelajaran kahoot. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 4(1). https://doi.org/10.31980/pme.v4i1.2678

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.