Perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematis antara siswa yang mendapatkan model pembelajaran problem-based learning dengan kooperatif tipe jigsaw

Authors

  • Purwanti Anas Institut Pendidikan Indonesia Garut
  • Deddy Sofyan Institut Pendidikan Indonesia Garut
  • Nitta Puspitasari Institut Pendidikan Indonesia Garut

DOI:

https://doi.org/10.31980/pme.v4i1.2631

Keywords:

Problem Solving, Problem Based Learning, Jigsaw Type Cooperative, Pemecahan Masalah, Kooperatif Tipe Jigsaw

Abstract

Abstract

Students' mathematical problem solving abilities are still low so there is a need for strategies to improve them. One effort that can be made is by implementing the Jigsaw Type Problem Based Learning and Cooperative learning model. The purpose of this research is to determine the differences in mathematical problem solving abilities between students who receive the Problem Based Learning model and the Cooperative Jigsaw Type, determine the quality of improving students' mathematical problem solving abilities, and determine students' attitudes towards the learning model provided. The research subjects consisted of 2 classes, namely students of class VIII-A and class VIII-B of One of the junior high schools in Garut. Data collection techniques use non-parametric tests, namely the Mann Whitney and parametric tests, namely the t' test. Based on the results of data analysis, it shows that there are differences in mathematical problem solving abilities between students who receive the Problem Based Learning and Cooperative Jigsaw Type learning models. Apart from that, the quality of students' mathematical problem solving abilities has increased and students' attitudes towards the Problem Based Learning and Jigsaw Type Cooperative learning models have a good attitude. The implication of this research is that it can be used as material for consideration in applying learning models to improve problem solving abilities or other mathematical abilities.

Abstrak

Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa masih rendah sehingga perlu adanya strategi untuk meningkatkannya. Salah satu upaya yang dapat dilakukan dengan menerapkan model pembelajaran Problem Based Learning dan Kooperatif Tipe Jigsaw. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematis antara siswa yang mendapatkan model pembelajaran Problem Based Learning dengan Kooperatif Tipe Jigsaw, mengetahui kualitas peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa, serta mengetahui sikap siswa terhadap model pembelajaran yang diberikan. Subjek penelitian terdiri dari 2 kelas, yaitu siswa kelas VIII-A dan kelas VIII-B.. Teknik pengumpulan data menggunakan uji nonparametrik yaitu Mann Whitney dan uji parametrik yaitu Uji t’. Berdasarkan hasil analisis data menunjukkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematis antara siswa yang mendapatkan model pembelajaran Problem Based Learning dengan Kooperatif Tipe Jigsaw. Selain itu, kualitas kemampuan pemecahan masalah matematis siswa mengalami peningkatan serta sikap siswa terhadap model pembelajaran Problem Based Learning dan Kooperatif Tipe Jigsaw memiliki sikap baik. Implikasi penelitian ini adalah dapat dijadikan sebagai bahan pertimbangan dalam menerapkan model pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah atau kemampuan matematis lainnya.

References

Imannia, D., Jumroh, & Destiniar. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Program Linear. Inomatika, 4(1), 19–30. https://doi.org/10.35438/inomatika.v4i1.279

Halawati, F. (2023). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 15-29. https://doi.org/https://ojs.untika.ac.id/index.php/linear/article/view/378

Hali, F., Ardiansyah, Rahayu, D. S., & Sari, D. U. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Self confidence. Arus Jurnal Pendidikan, 2(1), 47–53. https://doi.org/10.57250/ajup.v2i1.59

Indriana, L., & Maryati, I. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Segiempat dan Segitiga di Kampung Sukagalih. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 541–552. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.1456

Jeppu, A. K., Kumar, K. A., & Sethi, A. (2023). ‘We work together as a group’: implications of jigsaw cooperative learning. BMC Medical Education, 23(1), 734.

Kusumaningsih, W., & Kusmaryono, I. (2024). Do Eligible Teacher and Student Activities in Problem-Based Mathematics Learning Impact Critical Thinking?. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(3), 709-726. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i3.2256

Mei, M. F., Seto, S. B., & Wondo, M. T. S. (2020). Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 3(2), 61–70.

Rahmawati, D., & Afriansyah, E. A. (2023). Kemampuan pemecahan masalah matematis melalui proses planning, execution, dan revision ditinjau dari kemampuan awal matematis siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 191-208. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i2.1336

Ramadoni, & Admulya, B. I. (2023). Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 333-344. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i2.1348

Rifa`i, R., Pratidiana, D., & Arifiyanti, S. D. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 5(1), 109. https://doi.org/10.30998/jkpm.v5i1.5179

Simanullang, E. L. K., & Prijanto, J. H. (2022). Efektivitas Metode Tanya Jawab Teknik Probing-Prompting Untuk Membangun Keaktifan Siswa X Ips Pada Mata Pelajaran Geografi. Kumpulan Artikel Ilmiah Rumpun …, 2(01), 24–39. https://ojs.uph.edu/index.php/KAIROS/article/view/4856

Sinaga, B., Sitorus, J., & Situmeang, T. (2023, February). The influence of students’ problem-solving understanding and results of students’ mathematics learning. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1088556). Frontiers Media SA.

Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.605

Testov, V. A., & Perminov, E. A. (2021). The role of mathematics in transdisciplinarity content of modern education. The Education and science journal, 23(3), 11-34.

Winarno, S., Nurdiana, A., & Harjanto, A. (2022). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Viii Semester Ganjil. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika STKIP PGRI Bandar Lampung, 1–10.

Downloads

Published

2025-02-28

How to Cite

Anas, P., Sofyan, D., & Puspitasari, N. (2025). Perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematis antara siswa yang mendapatkan model pembelajaran problem-based learning dengan kooperatif tipe jigsaw. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 4(1), 233–244. https://doi.org/10.31980/pme.v4i1.2631

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.